Hjälpa svenska egenföretagare att få mer pengar över genom att starta utländskt service-bolag

0
Hej,

Hittade precis denna site och forum. Ser att aktiviteten inte verkar vara på topp men testar ändå att posta ett inlägg i syfte att motta er feedback och era utmaningar på en affärsidé jag just nu är i startgroparna med.

Lång story kort;
Jag är svensk men har bott och verkat i Rumänien i över 10 år, först som utsänd med min arbetsgivare och de senaste 6 åren som entreprenör inom en rad olika sektorer.

Rumänien har otroligt fina villkor för den lilla/enskilda företagaren med omsättning under 1 miljon Euro per år. Bland de mest anmärkningsvärda fördelarna är;
* 1-3% skatt (dock på omsättning, inte vinst)
* 5% utdelnings-skatt (som betalas i Rumänien av bolaget, inte av ägare som individer)
* relativt låga kostnader för administrationen, t e x bokföring och revisor, advokater, bank etc
* generösa regler för egendom som ägs av bolaget (även utomlands) men nyttjas av ägare/VD (t e x hus och lägenhet, bilar, båtar etc)

Det ska väl också nämnas att som medlem i EU så gäller självklart alla regler och reglementen och det är fullt lagligt även för en svensk entreprenör att starta ett bolag i Rumänien för att sälja sina tjänster och produkter globalt, inkl. Självklart Sverige.
Det bör kanske också nämnas att Rumänien inte har samma stämpel som t e x Estland eller Malta inom EU som destination för skatteflykt och pengatvätt.

Jag har redan på kompisbas hjälpt flertalet svenska småföretagare att starta upp bolag i Rumänien och baserat på mitt breda nätverk och min långa erfarenhet här fixat allt så bör som på att de i fall där de själva valt att vara VD/administratör på bolaget så har de fått komma ned 1-2 dagar för att skriva på en del papper med t e x bank.

Jag och några andra svenska affärspartners med lång erfarenhet från företagande Rumänien tänker oss nu att vi vill paketera detta i ett tjänste-paket och erbjuda dels a) all hjälp med att sätta upp bolaget, inkl. Att etablera samarbetet med bevakats duktiga och prisvärda administrativa funktioner som behövs för att köra bolaget här nere löpande och b) en löpande prenumeration där vi förutom att vara värd för bolagets huvudkontor (en rumänsk adress är ett måste) supportar löpande allt som den svenska entreprenören kan tänka behöva för att dennes rumänska bolag ska rulla på smärtfritt utan att man behöver själv hantera saker på distans.

Målgruppen skulle ju främst vara småföretagare som är aktiva inom tjänster eller digitala produkter och som har låga omkostnader i förhållande till intäkter (p g à att skatten betalas på omsättning, inte vinst). Vi tänker oss typiskt (men inte begränsat till) frilansare, egna konsulter, föreläsare, coach/personlig utveckling, artister etc. skulle kunna dra stor nytta av våra tjänster och få så mycket som upp till knappa 20% mer av bruttointäkterna över i kassan.
Det går även att kombinera med entreprenörens svenska bolag där vissa tjänster lägga i Rumänien och vissa ligger kvar i ett svenskt bolag och man applicerar interndebitering.

Vi som varit här länge och startat och drivit många bolag kan helt enkelt fungera som en trygg garant med svensk bakgrund och förankring i kombination med stor kunskap och erfarenhet från rumänskt företagaranda och dess fördelar.

Det jag gärna hör er input kring är;
1. Först och främst; är detta en gång ar tjänst att sälja till svenska småföretagare/entreprenörer eller verkar det för ”exotiskt och för bra för att vara sant?”
2. Vad tycker ni är ett rimligt pris på den här typen av tjänster?
3. Hur skulle ni marknadsföra/sprida kunskap om den här möjligheten till målgruppen?

Väldigt tacksam för alla idéer och input.

Väl mött,
Pontu

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.