När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej!
Vi driver i dagsläget en etablerad butik men funderar över att ta in begagnade varor som ett komplement till vår butik. Det skulle röra sig om en typ av begagnad produkt och vi skulle endast ta in produkter som inte är äldre än 5 år. Vi tänker att vi behåller 60% av försäljningspriset och kunden får 40% på inlämnad vara.
Min fundering är hur man bäst utvecklar ett hållbart system för att hålla reda på kunder och inlämningsdatum?
Är det möjligen någon som arbetar med secondhand/kommissionsförsäljning?
Under många årtionden sålde jag nya och begagnade kontorsmöbler och vinsten var högre i begagnat. Om du har det noterat på data eller en bok är ju beroende hur mycket det är frågan men gör det inte svårare än det är. Personliga uppgifter, in och utpris exkl moms. sen kanske du vill ha fler tabeller.
Ett lätt system att göra i Excel. Jag tycker att ni förmedlar ut till kunden att om inte varan säljs inom en viss tid så får de ingen ersättning. Då det tar bara upp säljyta som kan omsättas snabbare av annat plagg. Antar att ni inte betalar ersättning när ni tar emot plagget.
Att ens ge kunden pengar verkar redovisningsmässigt väldigt tidskrävande och dyrt. Har inte full koll på det men känns bara så. Såfall får man nog bara köra med swish.
kunden lämnar in varan och vid såld så skickar ni vidare pengar till lokalt idrottslag eller hjälporganisation istället etc.
I och med att tex myrorna säljer en märkeströja tex lacoste ja köpte för 70kr så är det inga direkt jätte stora pengar.
Kunderna skulle bara kunna få kuponger istället att samla på sig. Som bara kan användas för köp av nya varor där betydande lönsamhet ligger.
Eftersom ni ska köra in begagnat i butiken är det viktigt att det är uppdelat. Någon får absolut inte tro att en begagnad tröja är en ny, påväg mot kassan.
Medvetet och omedvetet höjer de secondhand produkten. Den som vill köpa nytt ska alltid få nytt. Bryta ett beteende från marginalstarkt plagg till lågt är inte bra.
Tycker att ni ska göra om inredningen totalt i butiken. Ska 30% vara secondhand så ska 30% ha en helt annan inrednings typ.
Sidan med nya kläder ska vara bra upplyst med lampor den sidan ska alltid lysa upp i kundens ögon när de kommer in. Tror det skulle vara bra att ha snygg men billig inredning på secondhand sidan. Då det ska kännas som en sida som är billig, det är troligtvis det kunden söker om han står där.
Självklart inte helt mörkt på secondhand men så viktigt att huvuffokus ligger på nytt.
Skulle vara förödande om försäljningen gick ner på det nya. Helt plötsligt sämre än innan.
Detta ska inte hända då jag tror att secondhand kläderna hjälper att höja upp det nya.
Möjligheten däremot är att ni får en större kundtillströmning som söker efter secondhand. lyckligtvis kanske också köper en ny tröja.
Lycka till
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.