När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Starta eget trots att liknande företag redan finns?
Anonym
Hejsan!
Jag har på sistone tänkt mycket på att starta eget. Jag är ganska ung men känner att detta är något som hade varit otroligt kul och något jag absolut drömmer om. Jag vill skapa något vackert och har tänkt väldigt mycket på smycken (örhängen, armband, ringar etc..) Jag är väldigt inspirerad av en viss stil som utmärker sig tydligt vid anblick. Problemet är att det idag redan finns ett känt och framgångsrikt företag som tillverkar smycken i denna stilen. Vad jag vet är detta företaget det enda framgångsrika i Sverige inom denna stilen. De flesta har hört talas om dem. Detta gör mig väldigt ledsen då det känns som om att mitt företag kommer bli någon slags kopia utav deras. Vilket är det sista jag vill. Mardrömmen hade varit om någon hade misstagit mina smycken för deras märke. Inte för att jag inte gillar deras märke, jag älskar det men jag vill ju skapa mitt eget.
Sedan eftersom det är smycken vi pratar om kan man ju variera sig i oändlighet vilket är en fördel för mig men stilen kommer man ju aldrig ifrån. Varför skulle kunder vilja köpa mina smycken när detta företaget redan finns och erbjuder dem liknande produkter och dessutom är "känt". Sedan använder sig detta företaget av swarovski kristaller vilket jag också hade velat göra, och där har vi ännu en likhet. Hur ser ni andra mer erfarna på detta? Kommer detta utgöra ett hinder för mig?
Hej,
Roligt att du har drömmar och funderar på att göra något av det.
Rent generellt kan man säga att alla företag har dussintals konkurrenter som gör väldigt liknande produkter eller tjänster. Så rent generellt är det inget problem att man är ganska lika. Du får väl bara kolla så att du inte är allt för lik eller tar något mönster/figur etc rakt av.
Tack för svar Johan!
Jo så är det väll, man kommer förmodligen sällan vara den absolut första ut på marknaden med en företagsidé. Konkurrenter är väll bra på ett vis eftersom de pushar en till att hela tiden bli bättre och utveckla sitt företag. Det vore ju synd om man skulle slänga bort en dröm bara för att det finns liknande företag.
Till en annan fråga som inte har med ämnet att göra; du (eller någon annan) skulle förmodligen inte veta vart man vänder sig vid tillverkning av smycken? Hittar man fabriker eller liknande och skickar in sina skisser till dem?