Vi letar efter en affärsidé

9
3
Hej! Vi är två glada och mycket drivna tjejer i 30-årsåldern som letar efter en affärsidé. En av oss är arkitekt och den andra business controller. Vi har båda gedigna utbildningar och kommit en bra bit i våra karriärer men nu känner vi att vi vill satsa på vårt eget, frågan är bara vad!

Har ni några förslag på hur vi kan kombinera våra kompetenser och göra en affärsrörelse av dem? Alla förslag och idéer mottages tacksamt! Vet någon om det finns ett forum där ex vis människor med företagsideér letar efter samarbetspartners som kan driva och utveckla dem?

Tillsammans har vi en arkitektexamen, en civilingengörsexamen, över tio års erfarenhet av politiskt arbete, kompetens inom grafisk design och branding, en estetisk ådra, kunskap om fastighetsutveckling och stadsbyggnad, erfarenhet av att organisera och leda workshops, matlagningsintresse, kunskap inom jordbruk/djurhållning samt flera års erfarenhet av projektledning. Vad kan man koka ihop detta till?

mvh Jenny
1009
206
Hej, Har ni möjlighet är det ju bra att utgå från vad ni tycker är roligt. Företagande kräver ofta mycket tid och det är bra om man gör något man tycker om. Om man inte vet riktigt vad för produkt/tjänst det är kan man utgå från vilken roll, eller hur man vill att framtiden ska vara - tex vill man träffa mycket folk, jobba mycket hemifrån, kunna resa i jobbet, jobba från kontor... Kanske vore en ide att åka iväg en weekend tillsammans och brainstorma.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
367
46
[b]Om jag vore som ni…[/b] Med den kompetensen och kombinationen skulle jag definitivt ge mig på att bearbeta riktigt stora och medelstora fastighetsägare till kommersiella fastigheter t.ex. och erbjuda er att formge objekt, utveckla koncept för nyprod eller rot. Ägarna är ju ofta folk med ekonomiska muskler men lika ofta samtidigt kreativa analfabeter. De skulle säkert uppskatta professionell hjälp med att få sina objekt visualiserade/marknadsförda. [b]Visa dem pengarna![/b] Kan ni förespegla dem möjligheten att få objekten mer eller mindre uthyrda- eller bokade- kanske redan innan byggstart så kommer de sannolikt att lyssna på er. De är i grunden inte intresserade av samhällsbyggande eller huskonstruktioner eller tekniska lösningar; de vill se och uppleva [i]avkastningen[/i]. [color=#0000ff]…sky is the limit…. [/color]
Redaktuellt
4
Med er kompetens och erfarenhet kan jag tänka mig att ni kan driva många olika projekt! Mitt tips: 1. Brainstorma 2. Hitta nya sätt och brainstorma 3. Brainstorma lite till 4. Samla ihop alla idéer, sätt ihop sådant som fungerar väldigt bra och smidigt ihop till en o samma idé. Lista idéerna sedan efter vad ni b.la känner tilltalar er mest just nu, hur era tillgångar/möjligheter ser ut just nu. Kanske det som innebär minst risk? Kan vara en bra start. Sedan, när ni väl fått igång en verksamhet, och satsar helhjärtat och det börja rulla på ordentligt - kan det ev finnas utrymme att utveckla era andra idéer (eller nya idéer), expandera, anställa folk som tar hand om fler saker, så att ni får mer tid över att bara underhålla era idéer och se till att vägen från tanke till verklighet går som det ska. Lycka till!!
5
1
Hej Jag håller på att starta ett klädföretag och funderar på att hitta några samarbetspartners. Kanske ni skulle vara intresserade? //Hanna
9
3
Hej Hanna! Jag är jätteintresserad av att veta mer, du får gärna mejla mig på [email protected] och berätta lite mer! Mvh Mikaela Jenny
1
Hej, Jag som är en av Sveriges mest välkända entreprenörer söker partners till min hittils bästa idé. Liperong AB Peter
2360
37
Efter mer än 45 år som företagare är mitt första råd, ha var sitt företag. Njut av det ni gör och se till att ni inte arbetar ihjäl er. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Som vissa även varit inne på tidigare tycker jag det verkar passande för er att sikta in er på fastighetsägare och företag som handlar med fastigheter eller tomter. Tror att ni kan lyckas få ut mer av er kunskap och erfarenhet av bla arkitektur och branding om ni riktar in er på just dessa typer av företag. Jag tänker fastighetsförädling. Jag har liknande funderingar som ni egentligen. Skulle vara kul att höra hur det har gått och hur era tankar går nu! Hur och var har ni sökt / planerar att söka efter kunder och samarbetspartners? mvh, en annan driven ung arkitekt i Stockholm.
Arkitekt Stockholm , hjälper dig med ditt fastighets- eller byggprojekt.
2360
37
Att köpa och renovera lägenheter i Riga/Lettland kommer på sikt att vara en god affär. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
3
Har tyvärr ingen explicit input, men kan rekommendera boken "blue ocean strategy", vilken ger förslag på olika strategier för att hitta nya marknader med låg eller ingen konkurrens - blått hav s.a.s. Något kanske? :)
2360
37
Förutom Riga skulle även Barcelona vara en bra stad att skaffa sig lägenhet att förädla och hyra ut. Utbudet är mycket stort där kunde jag konstatera när jag var där och priserna är låga under nuvararande läge.. Jag är mycket intresserad att höra hur det går för er. Lars Arenander
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.