Exnihilio söker pirater

3
1
Jag är 23 år gammal. I grunden har jag en tre-årig gymnasieutbildning inom samhälle med inriktning samhälle, utöver det har jag även en akademisk bakgrund. Idén till mitt företag föddes för ca tre år sedan. Vid den tidpunkten satt jag och pluggade inför högskoleprovet och samtidigt började intressera mig för grafisk formgivning. Till en början var det bara en hobby och jag kunde i stort sett ingenting alls vad gäller mjukvaran. Intresset växte med tiden och jag lärde mig något nytt varje dag. Så småningom var jag helt fast i det.

Det var helt enkelt riktigt kul och en dag uppenbarades den kommersiella potentialen för mig - inte för pengarnas skull i första hand, utan möjligheten till att ägna sig åt något man älskar. Det låg någon mystisk skönhet i att skapa något och jag började planera. Som sagt så pluggade jag samtidigt och det tog upp en hel del tid. Det tog tid att komma igång med allt på riktigt, sakta men säkert började idén att utformas i något konkret.

I slutet av sommaren 2013 var det dags att gå från idé till handling. Kort därpå blev jag godkänd för F-skatt och företaget blev ett faktum. Jag började fundera på hur (var) försäljningen skulle gå till. Valet föll på e-handel som var det mest passande alternativet. Problemet var att jag inte kunde något om programmering och hade absolut ingen aning om hur man skulle gå tillväga för att skapa en hemsida.. så jag började läsa på. Det blev ett projekt i sig som stundtals var frustrerande och jag fick börja om ett flertal gånger. Till slut började pusselbitarna falla på plats och resultatet finns att se på www.exnihilio.se

Nu när bollen var i rullning var det dags att namnge företaget. Det var lite svårt att komma på vad företaget skulle heta men efter ett tag kom jag på ”Evry Design”. Jag ansökte om namnskydd hos Bolagsverket och min ansökan blev avslagen med hänsyn till att det redan existerade andra aktörer med liknande namn, och tur var det. Så jag började fundera och efter ett tag insåg att ”Evry Design” lät ganska tråkigt och intetsägande, jag ville ha något annorlunda. Jag började titta på olika latinska uttryck och en dag snubblade över ”Ex Nihilo” - det fångade mitt intresse och jag ville veta vad det betydde. ”Ex Nihilo” betyder ”Allt från ingenting" och är en teori som är vetenskaplig såväl som filosofisk och handlar om Big Bang och universums uppkomst. Jag har alltid varit intresserad av rymden och ursprungligen ville läsa till civilingenjör inom rymdteknik. Förutom den uppenbara kopplingen fanns en annan parallell - alla dessa små mindre projekt som ledde till företagets uppkomst..började också från ingenting.

Jag har väldigt många idéer för företaget och tittar ständigt på olika möjligheter men vill av ganska så självklara skäl inte gå in på det hur som helst över ett foruminlägg. Det som kan sägas är att målet med företaget är att skapa ett varumärke och erbjuda något unikt. Ett annat eftersträvansvärt område är att hålla hela produktionskedjan inom företaget.



Hemsidan har varit uppe ett tag - dock med begränsad funktionalitet. Det var först för någon vecka sedan som hemsidan övergick till operativt läge.

Företaget har nu gått in i en fas då jag omöjligen kan göra allting själv. Ensam och oberoende är bra men kommer aldrig åstadkomma lika mycket som två ömsesidigt beroende. Därför söker jag nu efter kompanjoner som är intresserade av att delta i projektet. Jag bryr mig inte så mycket om vad du kan eller inte kan, huvudsaken är att man är engagerad och kan tillföra något nytt.



Om det låter intressant eller om du har frågor får du gärna skriva till mig. All feedback uppskattas.



Vänliga hälsningar,

Evgeny Ryazanov


073 435 99 79

[email protected]

www.exnihilio.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.