Starta rederi

6
2
Jag har tänkt mig att köpa ett fartyg som kan lasta ungefär 2500 ton. Priset ligger kanske runt 4-4,5 milj kr.

Fartyget skulle vara registrerat i Gibraltar eller nåt annan förmånligt register.

Jag har räknar ut vissa driftkostnader:

Administrationskostnader: 45000 kr/månad
(kostnader för mig själv då jag jobbar med detta projektet iland)

ISM/ISPS kostnader: Har en offert från ett företag. 15000 kr/månad

Besättningkostnader: 5 st Polacker( 1 st kapten, 1 st styrman, 3 st matroser).
Har svårt att via avtal få till nån bra kalkyl men runt 2700kr/dag

Försäkring: Har via ett försäkringsbolag fått uppgifter att jag kan räkna med c:a 100000 US dollar /år.

Stores( Mat och dyligt): Jag räknar med c:a 200 kr per ombordpersonal och dag.

Totalt:
Administrativa kostnader 1500 kr/dag
ISM/ISPS 500kr/dag
Besättningslöner 2700kr/dag
Försäkring 1900 kr/dag
Stores 1000 kr/dag,
Totalt:7600 kr/dag
Sen tillkommer ju kapitalkostnader och reservdelar.

Via databaser har jag även fått information att ett fartyg av denna storleken kan via Timecharter tjäna c:a 2100 Eur/dag( kurs på 9 kr/Eur ger 18900 kr/dag.

Detta ger 18900-7600= 11300kr /dag - Reservdelar - Kapitalkostnader - Klassningar

Kapitalkostnader: 5 milj med en återbetalningsplan på 8 år och ränta 10% ger 2500 kr/dag
11300-2500= 8800 kr över/dag - Reservdelar - Klassningar - varvsbesök

Sen har jag en bakgrund som sjöman( 1:e Maskinist) hela livet men är inte direkt lastgammal (45 år)

Vad tror ni nu om det här då. Eller vad tror ni banken säger om jag vill låna 5 miljoner ?
2360
49
Intressant och ovanlig tråd den här gången. Om vi börjar bakifrån - låna av banken - Nej, om du inte har täckning över öronen för pengarna. 10% ränta låter förmig högt när styrräntan i europa ligger på en halv %. Skulle det bli något knas så är banker inte sena att återta lån och i princip sälja ditt fartyg och ta panten och ruinera dig samt även borgernärer som ofta behövs. För snart 50 år sedan tog jag emot fartyg i Stockholms hamn och kollade last och annat när jag arbetade på Nyman och Schultz och de hade det ganska tufft och det hände mycket som gjorde livet surt för dessa kaptener trots lång erfarenhet. Mitt råd är nej, starta inte. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1485
251
Kalkylen verkar ju väldigt enkel.. Kan det verkligen vara så enkelt att driva ett rederi?? Låter billigt med 4,5 miljoner för en hel båt.. Jag tror nog iofs att med en tydligare kalkyl och kanske avtal att visa upp, så skulle det säkert gå att prata med en bank. Dom är ju mer intresserade av att låna ut 5-8 miljoner än om man kommer och ber om 50 000. Du lär ju behöva låna minst 1 miljon över vad båten kostar för att ha till driften innan det börjar rulla in stålar. Men det funkar ju med en checkkredit. Jag ser inga bränslekostnader i dina siffror? Hyror/avgifter i hamnar? Enda erfarenheten jag har är från att titta på Discovery, och där är det ju alltid ett himla stirrande om att BÅTEN MÅSTE UT PÅ SJÖN IGEN .. varje sekund i hamn tycks ju kosta multum. Och det är ju dina fast kostnader du måste ha koll på, så inte båten blir liggande och väntar på last i veckor. Då går det snart utför.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.