[b][size=2]Först vill jag varna för textväggen![/size][/b] : Text väggen? :(
[b][size=2]Ok då är jag med i svängarna. Jag tror verkligen att marknaden finns där och den är nog väldigt stor, men jag tror inte folk i allmänhet har förstått det. Hemarbete har ju tyvärr fått en riktigt dålig stämpel i Sverige i alla fall. Enligt mig p.g.a att det fått en stämpel med lathet på sig och även en stämpel med "något för drömmare". Dock den största anledningen är nog alla bluff-företag och mindre charmiga jobb så som telefonförsäljning från hemmet (med dålig ersättning).[/size][/b]
Absolut, det är nog viktigt att man försöker få fram att detta är seriöst och framför allt att man bevisar att det är seriöst till de kunder man får, ryktet är ju trotts allt den bästa reklamen om man har bra ryckte d.v.s
[b][size=2]Jag är absolut ingen storföretagare men... Jag tror på idén!
[/size][/b]
Storföretagare blir nog inte jag häller men jag tror verkligen på det här, sedan om jag tror att jag kommer lyckats med det här är en helt annan sak. :vissla
[b][size=2]Lite peptalk? Jag har nog haft 100 företags idéer. c.a 90%.............. 1% kvar och det är vad jag håller på med idag.[/size][/b]
Samma här har haft en uppsjö med företags idéer men jag hoppas på att komma igång mer åtminstone en. Eftersom jag inte haft företag tidigare är jag lite skraj måste jag erkänna. :nicka
[b][size=2]Är det någonting jag lärt mig är att man ska inte ge upp innan man provat. Jag tycker _inte_ dina motgångar är av den kalibern så du skulle ge upp att ens försöka..............[/size][/b]
Nä, dessa problemen är nog inte de största jag har massa mer frågeställningar innan jag vågar göra något, bara att fylla i en f-skattsedel tycker jag är ett mysterium men jag antar att jag kan få hjälp med det på skatteverket.:crazy:
[b][size=2]1. beror på lite hur du tänkt dig. ska ett företag få annonsera ut ett jobb där frilansarna sedan svarar personligen på eller har du tänkt dig att du ska förmedla en frilansare som blir tilldelad uppdraget? Om det är det sista alternativet kanske du ska trycka på att du som företag väljer ut en frilansare väl anpassad för företagets uppdrag. Ska frilansaren svara personligen så får ju företaget in antagligen många frilansare som vill ha jobbet och då har dom även där stor valmöjlighet att välja den dom tycker verkar bra. Det är något att trycka på också, men å andra sidan blir det merjobb för företaget när dom själva måste gå igenom "ansökningarna" av frilansarna och kanske väljer dom då ett etablerat företag istället där dom har en större garanti på att det blir bra. När utformningen är klar så är det bara annonser, utstick, telefonsamtal som gäller, precis som alltid [/size][/b]
Jag hade tänkt att frilansarna själv ska kunna svara på annonserna men innan de får bli medlemmar måste de ha genomgått en bunt med kompetenstester som bevisar att de verkligen klarar av det som de hävdar att de kan och genom dessa tester ska då företagen kunna välja till vilken ’grupp’ av frilansare som deras annons ska gå ut till.
[b][size=2]2. Du kan aldrig veta att hon/han utför jobbet korrekt. Kanske kan du ha med detta i avtalet med en "nöjd kund"-garanti som frilansaren får acceptera innan han/hon får vara medlem på din sida. (hur den kan vara utformad vet jag inte eftersom jag inte vet vad för andra delar det ska vara med i det avtalet) Vänder man sig mot företag så är dom flesta... ärliga och är dom nöjda så är dom nöjda och är dom inte nöjda så är dom inte det.[/size][/b]
Nä antar att sådant är svårt att gardera sig mot men jag antar att som du säger man får, lösa det mesta med avtal och dylikt
[b][size=2]3. Det kan du inte heller. (tänk vad man måste lita på människor när man är företagare ) Men precis samma upplägg här, företaget måste ingå ett avtal innan, en offert o.s.v då är dom i alla fall bundna till att betala när uppdraget är utfört eller hur nu upplägget ska se ut. Visst finns det dom som inte bryr sig om att betala ändå, men det finns dom som inte betalar sina böter också.[/size][/b]
Antar att företaget precis som frilansaren får gå igenom någon slags kontroll.
[b][size=2]4. Det borde du veta Nej men marknadsundersökningen inom detta område borde inte vara sådär toksvår. Men rent spontant, ja absolut! Om du kan bygga en tjänst där företagen känner sig trygga med avtalet och dom vet/känner att det kommer bli proffsigt utfört, ja då skulle jag kunna använda mig av den tjänsten i alla fall![/size][/b]
Apropå det vad kostar en marknadsundersökning :tfn: , egentligen ja menar många säger att man bör göra det men är det verkligen något de flesta gör, eller är det bara något som låter bra.
[b][size=2]Jag vill igen säga att jag inte är någon expert på detta. Det är bara spontana tankar![/size][/b]
Uppskattar all input expert eller inte. OT: vad har du för företag?
[b][size=2]Jag har faktiskt varit på väg med liknande idéer men inom ett helt annat område, men det rörde i alla fall hemarbeten för dom som har svårt att arbeta ute bland folk, men tyvärr visade det sig att denna verksamhet blev mer en välgörenhet för att dom skulle få sysselsättning. Välgörenhet skulle jag absolut vilja jobba med, men jag är även i behov av en stabil inkomst.[/size][/b]
Välgörenhet är kul och trevligt att jobba med har gjort det i många år nu, men precis som du behöver jag en inkomst också om något ska ta upp med delen av min tid
[b][size=2]Igen, kör hårt! vad har du att förlora? det låter inte som en dyr affärsidé. Låter som wordpress + eget webhotell + domännamn + plugins till wordpress skulle göra saken biff. Du verkar påhittig så blir det inte sak av detta hittar du säkerligen någonting annat.[/size][/b]
Tack för peptalket :winner
[b][size=2]Lycka till![/size][/b] : Tack!
****Tänk utanför ramen******