Jag håller på att utbilda mig till guldsmed och när jag tagit mitt gesällbrev så vill jag vara redo att starta upp en egen butik. Min idé är följande:
En butik, väldigt centralt där jag säljer, förutom mina egna alster, smycken från smyckesformgivare som inte är lika kända som ex. Efva Attling och Thomas Saabo. Utan sådana som är i ungefär samma sits som jag är i idag, d.v.s. ingen serietillverkning av smycken, utan mer unika smycken där vissa kan vara så unika att de endast finns i ett exemplar.
Förutom försäljning av smycken så erbjuder vi tillverkning av specialbeställningar samt reparationer av smycken åt kunderna.
För att komplettera försäljningen i butik kommer smyckena finnas i en webbutik också.
I denna butik räknar jag med att jag huvudsakligen jobbar med smyckestillverkning och viss del butiksjobb. Utöver mig funderade jag på att anställa en till guldsmed som också kan stå i butiken till liten del samt jobba med beställningar och reparationer, samt en till person som enbart jobbar i butiken.
Allt detta är ju drömscenario, men jag vill väldigt gärna höra era åsikter om detta, verkar det vara en bra affäridé?
Sen kommer min följdfråga: Var är bäst att starta denna butik?
Jag har tre möjliga alternativ;
1. Stad med ca. 115 000 invånare, med två existerande guldsmedsbutiker som båda erbjuder tjänster som reparationer och tillverkning av beställningar. Med ca. 4-5 andra smyckesbutiker som Guldfynd/Hallbergs.
2. Stad med ca. 74 000 invånare, med en existerande guldsmedsbutik med samma tjänster. Med ca. 3-4 andra smyckesbutiker som Guldfynd/Hallbergs.
eller
3. Stad med 40 000 invånare med ingen existerande guldsmedsbutik på plats, men en guldsmedsbutik med tjänster där man lejer bort reparationer osv. till andra större städer, dvs. ingen guldsmed på orten. Ca. 2-3 andra butiker som Guldfynd osv.
Tacksam för alla svar jag kan få!
/Linn