Delägare hos arbetsgivare
Jag har blivit erbjuden att gå in som delägare hos min arbetsgivare (A). Dealen är sådan att jag får köpa in mig till 5% under 3 år. Pris för detta är 300.000.(100’/år) Företagets omsättning låg 2007 på ca 11 mSek, med ca 17% vinst. Under 2008 gick företaget samman med ett annat, ungefär lika stort företag (B) och bildade (C). Nu är omsättningen i (C) ca 30 mSek, med ca 12% vinst. Målet framåt är att expandera något och hålla ca 10% i vinst, vilket jag tror på. (A) äger 50% i (C) och jag skulle då indirekt äga 2,5% av (C) Substansvärdet i (A) är idag ca 5,7 mSek och har sedan samgåendet ökat med ca 1.25 mSek vad jag kan utläsa från de papper jag har fått. Hembud finns. Jag antar att erbjudandet är för att behålla mig i företaget, jag har jobbat i företaget i 4 år.
1. Är de ursprungliga ägarna av (A) tvungna att köpa mina aktier närhelst jag vill sälja och kan det då ske till underpris?
2. Jag har förstått att jag inte har så mycket att säga till om med bara 5%, men finns det andra för/nackdelar med en så pass liten andel?
3. Verkar detta vara en bra deal, utifrån ovan givna förutsättningar, eller finns det några särskilda fallgropar?
4. Vad bör jag tänka på i övrigt?
Mycket tacksam för all möjlig input!
1. Är de ursprungliga ägarna av (A) tvungna att köpa mina aktier närhelst jag vill sälja och kan det då ske till underpris?
2. Jag har förstått att jag inte har så mycket att säga till om med bara 5%, men finns det andra för/nackdelar med en så pass liten andel?
3. Verkar detta vara en bra deal, utifrån ovan givna förutsättningar, eller finns det några särskilda fallgropar?
4. Vad bör jag tänka på i övrigt?
Mycket tacksam för all möjlig input!