Jag skulle kunna erbjuda återförsäljare marginaler mellan 30 och 60 % på inköpspris och själv kunna ligga däromkring.
Ett exempel:
Jag köper in högtalare för 300 kr inklusive frakter och tullavgifter, exkl. moms. Sedan säljer jag den till ÅF som betalar 450 exkl. moms, som sedan säljer varan för 639,2 exkl. moms (799 inkl. moms). Jag tror att 799 till slutkund är rimligt för just den här produkten ska jag tillägga. Detta ger mig en marginal på 50% och ÅF 42%.
Problemet är som alltid pengar och jag har inte råd att ligga med stora lager. Lösningen jag har tänkt mig är att t. ex. ha en hemsida, liknande webshop med alla produkter jag kan importera och skriva ut rekommenderat utpris till kund. Då kan intresserade återförsäljare se produkterna och få en speciell lista med åf-priser. Sen har jag en leveranstid på ca 3 till 4 veckor.
En av fördelarna jag ser för mina tänkta kunder är ju att dom t. ex. själva slipper importproceduren och kontakter med utländska företag för att hitta produkter att sälja.
Nedan några frågor jag söker era synpunkter på, även andra funderingar är välkomna!
[li]Vad ser ni för möjligheter?[/li]
[li]Vilka problem ser ni?[/li]
[li]Vilka lösningar på problemen finns?[/li]
[li]Är det en hållbar idé[/li]
Tacksam för svar!
Redigering:
Här är en snabb webshop jag trixat med som på något sätt illustrerar vad jag försöker åstadkomma.
http://www.grossisten.webshoponline.se