Den moderna butiken

118
1
Jag slänger upp min fråga här, hittade ingen bättre del.

Här på företagande.se finns de mängder med företagare som driver/drivit butik. Jag kommer inom en kort tid boka in möten med lämpliga butiker och presentera min idé, men först behöver jag göra en lättare analys.

Min fråga är hur ni som driver/drivit butik fokuserar på att skapa försäljning i butiken? Vad är er dröm när en kund kommer in? Är det att kunden ska ta en vara (plagg, etc.) och direkt betala eller är det hellre att de ska ta en vara, fundera och sen hitta en till vara som passar perfekt till (merförsäljning alltså)?
Jobbar på att förverkliga drömmar.
1165
Drömmen är ju alltid att kunna göra både och. [br][br]Det finns ett skäl till att en kund kliver in i en butik, och det är att de är sugna på att köpa något som kan tänkas finnas i butiken. Undantaget för tittare som bara skall slå ihjäl tid i väntan på bussen, kompisen, att regnskuren skall upphöra eller något sådant, men fortfarande tror jag att man då går in i en butik som väcker ens intresse. Hursom, är kunden ute efter något skall de gå snabbt och enkelt att hitta vad man skall ha. [br][br]Men, kan jag dessutom hjälpa kunden med något som inte stod på dennes lista att köpa in i min butik, så blir det bingo i kassan. Då tar jag hand om en större del av kundens mentala marknadsandel den dagen, och det är positivt.[br][br]Det är länge sedan jag drev fysisk butik, men det var alltid roligt att göra långa kvitton.
118
1
Tack, Swetrot! Precis såna svar jag vill ha.
Jobbar på att förverkliga drömmar.
456
1
Drömmen måste väl vara att ha en butik där t.o.m. dom som bara kommer in för att söka skydd undan regnskuren faller för det dom ser i butiken och handlar något. Eller att dom minns butiken, och tipsar en vän som kan vara intresserad.. [br][br]Alla som kommer in kan vara potentiella kunder. Om inte idag så kanske imorgon..[br] [br] :winner
118
1
Ingen mer? L. Arenander, du måste ha något att berätta?
Jobbar på att förverkliga drömmar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.