Ny här på forumet, men vill spåna på en idé.
Jag har jobbat inom försäkringsbranschen i totalt 8 år nu, både som rådgivare, säljare, samt skadereglerare. Jag stöter ständigt på människor som betalar för mycket för sina försäkringslösningar, och som ibland sparar upptill 6.000-7.000 på att ändra om sina lösningar.
Jag har ständigt funderat på en idé kring att erbjuda kunder en totalt internetbaserad försäkringslösning. Den bygger på att kunden avger sitt intresse för att spara pengar, och att jag därefter samlar åt mig uppgifter kring deras nuvarande lösningar, samt rabattavtal för att därefter hitta en bra lösning. Skulle det vara som så att kunden exempelvis sparar 1000:- om året för att ändra om sin försäkringslösning så sköter jag hela transaktionen samt tar 20% av profiten i betalning. Alltså 200:- betalt för att spara 1000:-.
Skulle det vara som så att försäkringstagaren bara vill förbättra sitt skydd och ha det bästa så tar man exempelvis betalt 400:- för denna tjänsten?
Det bygger inte på avtal med några försäkringsbolag, utan bara med kunden. På så vis kan man rekomendera en likvärdig lösning, alternativt bättre till ett lägre pris. Skulle kunden välja att inte acceptera lösningen så debiteras inget.
Det finns konkurrens, det är jag medveten om, men de flesta inriktar sig på just livförsäkringar som pensionsförsäkringar. Den enda STORA konkurrenten är insplanet, men de har endast avtal med ett fåtal små bolag och brukar därtill vanligtvis hänvisa till dem, dessutom tar de inte hänvis till organisationer, avtal, medlemskap osv. Samt i många fall erbjuder en något högre kostnad än vad man egentligen kan få.
Hela idén bygger på att jag tjänar mer pengar på att erbjuda en bättre och billigare lösning än kunden har idag. Hur låter det? Och vad kan man rimligtvis ta betalt?
Om jag kan spara in dig 2.000:- per år, vad hade du varit villig att betala för det?
Allt kommer vara internetbaserat, man lämnar en intresseanmälan, godkänner avtalet, erhåller ett förslag inom en vecka och fattar därefter sitt beslut. Väljer man att godkänna det debiteras en summa för lösningen och jag ordnar flytten, skulle man neka förslaget så debiteras inget.