Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Din sista icke-fråga förstår jag inte alls, menade du att fråga om boken är bra? Har aldrig läst den.
Jonathan
Under tiden som du blir flygfärdig kan jag rekommendera att du försöker titta lite på djupet på framgångsrika svenska företag och hur de gör för att bli marknadsledande. Vad är hemligheten bakom framgången i IKEA, Alfa Laval, Scania, Volvo Lastvagnar, Clas Ohlson, Tetra Pak, Ericson, ICA och andra ledande företag. Vad skiljer dem från konkurrenterna? Hur kan dessa avgörande skillnader implementeras på dina idéer i den bransch du vill in?
När du har det klart för dig ligger vägen till miljarderna öppen.
Fastigheter kan man bli rik på om man kan marknaden och är skicklig på att renovera billigt. Inte så att man måste stå med hammaren själv, men det gäller att kunna ta beslut om vad som behöver renoveras och vad man låta bli att renovera för att istället ta framtida underhållskostnader. Det är en relativt kapitalkrävande bransch, räkna med att du behöver ha ett antal miljoner själv att stoppa in i rörelsen.
Jonathan
Jonathan
En bra utbildning är aldrig fel att ha med sig, och skall du göra affärer utomlands skall du satsa mycket på språk.
försök komma igenom rimligt mycket skolor (åtminstone gymnasie, men gärna några år på högskola/universitet också).
Är du verkligen en bra säljare? Då hade jag rekommenderat att börja företagande i liten skala. Dels att du måste ta fram en affärsidé (vad och hur skall jag göra?), marknadsanalys (åt vem skall jag sälja, vem skall jag vara smartare än, och vem vill jag agera tillsammans med), budget, etc.
Ibland kan man starta med bara någon tusenlapp, men ibland krävs det större kapital.
Starta i liten skala och bli smartare och skapa erfarenheter. Vad du sysslar med de första åren spelar mindre roll, men det är ju en fördel om det är något du verkligen tycker om eller kan väl. Sen kan man dra upp större planer/drömmar - det är oftast inte enkelt att dra ihop en massa miljoner och ju fortare du vill att det skall gå desto fortare måste du räkna med att bli av med allt och börja om från början...
Hursomhelst - lycka till (och jobba HÅRT, för det behövs oftast)
Här i Söderhamn där jag bor har de varje år ett antal unga gymnasieelever som under ett sommarlov får driva ett företag med stöttning från kommunen, skolan och företagarna. Det kan finns liknande saker på fler ställen.