....

31
....
The 80s rocked..
1616
4
Ser trevligt ut men frågan är hur länge till som vi kommer ha kvar hyrfilmsutvecklingen. I alla fall den fysiska eftersom digital uthyrning idag redan fungerar och kommer att växa. [br]Blu-ray tror jag inte ännu är tillräckligt utvecklad. De flesta som hittills hoppat på detta är entusiaster som redan har skaffat bra tv och spelare för att att få ut fullgod kvalitet. Men jag misstänker att detta ännu inte slagit fäste nog. [br][br]Lösgodis är svårare att sälja digitalt. [br][br]Jag hade nog övervägt denna tanke både en och två gånger.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Av vilken anledning fungerar inte den redan befintliga. Det låter mysigt men verkligheten med dyr investering  och personalkrävande stor del av dygnet samt ente särskild stor stad skulle få mig att tänka både en och 2 gånger innan jag startar upp. Att du har en person med känningar kan vara på gott och ont och möjligen tas som ett plus.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
31
....
The 80s rocked..
321
När du ber om feedback så är väl tanken att vi andra ska säga vad vi verkligen tycker och tror? Du själv står för optimismen, så det är bra om andra, erfarna egenföretagare påpekar eventuella fallgropar. [br][br]Lycka till med dina planer, oavsett hur du väljer att göra![br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
1616
4
[quote author=Brandmannen link=topic=4174.msg19622#msg19622 date=1218526702][br]Förresten måste jag tillägga att efter att läst runt här på forumet så verkar bl.a. ni två ha mycket synpunkter. Särskilt negativa.. Och jag verkar inte vara ensam. [br]Konstruktiv kritik är bra men jag har hör bara om fallgroparna.           :OMG[br]Killen som startade det här hörde nog ett och annat också men är nu mångmiljonär.[br][/quote][br][br]Ja, du har själv frågat vad vi tror så det får du ta på gott eller ont beroende på hur du själv väljer att värdera responsen du fått.[br]Killen som du nämner startade detta sitter väl i toppen av trädet, men nu rörde det väl inte det utan snarare franchising dvs en gren där denna kan tjäna mer pengar. Om du söker i forumet på franchising kan du få upp mer svar på det området. Tror även om jag inte minns fel att det ska finnas en annan tråd i forumet om just film, uthyrning och digital uthyrning.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
31
Ok..Tack för responsen  ;D
The 80s rocked..
720
[quote author=Brandmannen link=topic=4174.msg19622#msg19622 date=1218526702][br]Krävs det verkligen så mycket personal? Skulle man inte kunna jobba häcken av sig och klara av det själv i början? .[br][/quote][br][br]Jobba 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan + säkert ytterligar någon timme var dag för att ordna med beställningar, bokföring, leveranser mm mm.[br][br]Och till vilken nytta? Om kundunderlaget är för litet för denna typ av butik så lär du ju aldrig ha råd att anställa personal och att då slita för 3 under säg 2 år inneär bara att alla vinster sedan äts upp när du själv inte orkar längre.[br][br]Räkna snabbt med att du tjänar 10 kr på att hyra ut en film, det inneär att du måste hyra ut minst 670 filmer om dagen bara för att få det att gå runt. Om varje film också åtföljs av att man köper 5 hg godis så "räcker" det med 250 filmer om dagen.  Finns det underlaget i ett samhälle med 36.000 innevånare?
118
1
Som du nämner verkar deras "övrig försäljning" gå väldigt bra (godis, läsk, chips, etc.). Jag bor själv ett stenkast i från Hemmakväll i centrala malmö och märker där på andra och även mig själv att det är oftast godiset som står för merkostnaden och något det i kassan även pushar på. [br]Jag har också bott i en småstad precis som Västervik (38000) och undrar hur ha begäret är för lösgodis som kostar 7,99kr/hg eller 5,99kr/hg om man köper över ett kilo? Populärast är nog att köpa på en typisk 3,90kr/hg-butik istället och sen möjligt hyra film (om man inte laddar ner såklart). Detta kan troligen bli en svår konkurrent att knäcka![br][br]Observera att detta endast är tankar från min sida, inget som du ska stirra dig allt för blind på, men däremot får du gärna ta åt dig och fundera.[br][br]Lycka till med vad du väljer att göra!
Jobbar på att förverkliga drömmar.
190
Jag tror visserligen inte det är omöjligt att driva en videobutik med vinst i en stad som Västervik. Men man skall kanske inte tro att det är filmerna som kommer dra in storkovan - utan man får istället satsa på det runt omkring - lösgodis, dricka etc. Är man en skicklig entreprenör och säljare så visst.[br][br]Däremot tror jag inte på hyresfilmsmarknaden som sådan på lite längre sikt. Det går redan idag att hyra film via bredband, dessutom blir TV-kanalerna fler och fler vilket innebär ett minskat behov av att hyra film. När DVD-filmer dessutom kan köpas för runt 50-lappen på ICA Nära eller Willys Hemma så kan man fundera på varför man vill hyra en film ett dygn för 40 kronor.[br][br]För att vara lite konstruktiv - vill du starta en Hemmakväll-butik eller motsvarande, titta redan nu på vad du kan göra när hyrfilmsmarknaden går i stå. Att satsa på nya format är ett sätt, men lika viktigt är att profilera sig som till exempel fräsch närbutik och kiosk.
31
....
The 80s rocked..
31
En av anledning jag tror att just "Hemmakväll" skulle lyckas bättre än andra är just att dom verkar väldigt fräscha och lite nytänkande. Både när det gäller lokaler, reklam (via plattskärmar), godis, loggan..jaaa hela looken dom har. Några som har mer synpunkter på Hemmakväll? Några kunder?  :)
The 80s rocked..
720
[quote author=Brandmannen link=topic=4174.msg19641#msg19641 date=1218546451][br][br]För det första finns det många butiker som går runt på mindre ställen. För det andra så tror jag dom där tjänar ca 20 kr/film plus det att dom får filmerna efteråt och får göra vad dom vill. Var tror du uthyrningsfilmerna man köper på marknader kommer ifrån? För det tredje..Vem fan hyr ut 670 eller för den delen 250 filmer om dagen? Haha..då skulle det ju inte finnas uthyrningsställen. Den här skedjan finns bl.a. i Ystad..Kolla hur många som bor där. Och den går runt. Näe, håller inte riktigt med dig där. Sen att det skulle vara jobbigt att vara själv tvivlar jag inte på...men inte som du beskriver det      :bravo [br][/quote][br][br]Hur skulle du kunna tjäna 20 kr på att hyra ut en film när priset till kund varierar mellan 12 och 40 kr. OK om du räknar med att 50% av uthyrninspriset är vad du får behålla men glöm då inte att du också kommer att hyra ut filmer är du tjänar 6 kr.[br]Visst, egagnae filmer kommer ut på marknaden, men det är väl inte så att butikerna köper filmerna och de kan knappast sälja något de inte köpt in. Är det inte snarare så att där är franchisgivaren som isåfall har rätten till pengarna när en begagna film sälj, möjligen att u får behålla en viss provision.[br][br]Hur butiken i Ystad klarar sig vet varken du eller jag och troligen ingen annan heller mer än ledningen i VideoMix. Det är ingen fristående enhet utan ingår i Videomix Syd som en av många butiker och alltså är et resultat som uppstår resultatet från hela kedjan inte från en enskild butik.[br][br]Om utiken har öppet från 10-11 på morgonen till 22-23 på kvällen och du inte ska ha någon anställd så kan det ju inte gärna bli mindre än 12 timmars jobb per dag, eller hur?   
31
....
The 80s rocked..
720
En franchisegivare skjuter väl aldrig till pengar till tagaren, hela affärsidén är ju att franchistagaren ska betala till givaren för varor, tjänster och rätten att använda namnet. Jag tror du blandar ihop begreppen nu och de olika bolagskonstruktionerna.[br]Hemmakväll AB är franchisegivare. En balnd många franchisetagare är VideoMix Syd som i sitt bolag har runt 15 butiker varav Ystad är en butik. Att sedan Videomix Syd och Hemmakväll ägas av samma personer (?, men samma adress iallafall) spelar ju i detta fallet ingen roll.[br][br]Om du behöver omsätta 10 miljoner eller ej vet jag inte, jag räknar med vissa sanna och vissa hypotetisk siffror. Hur mycket du måste omsätta i uthyrning beror ju främst på om det är 5, 10 eller 20 kr du får för en uthyrd film, hur mycket du kan sälja godis (med en vinst på ungefär 3 kr hg) för mm och så naturligtvis om du tänker betala avtalsenliga löner eller inte.[br][br]Om man slår en hastig kik på övriga franchistagare så är det ju inte någon dirket impnerande läsning. Utan att veta omständigheterna för varje bolag (ex är någon registrerad för att bedriva gatukök/cafe också och sånt påverkar ju bolagets resultat också) så verkar 6-7 miljoner vara den summa du behöver komma upp i minst för att göra en vinst. Och de bolag som "plussar" vid den omsättningen är sådana som har en årskostnad för pesonal på 70-150 tusen kronor, dvs omräknat i månadslön så betalar de en anställd max 8500 i månaden i bruttolön.
2360
37
Med mer än 40 år som företagsledare/företagare får man en viss inblick i verksamhet och dess kostnader och eftersom jag  håller på med ekonomistyrning så händer det ganska ofta att jag är negativ och avråder. Detta tar några som en sporre och det finns naturligtvis någon som lyckas, så tror jag inte det är i ditt fall. Däremot var jag positiv till personen som funderar på äventyrsaktiviteter. Men som alltid man måste se till kostnaderna.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
31
Ja du, visst verkar det också vara en bra idé med ett äventyrscentrum. Särskilt med tanke på att det var jag som skrev det inlägget också...  :LOOOL
The 80s rocked..
31
....
The 80s rocked..
118
1
Du kan ju överväga att känna av själv vad Västervik har för behov och inte? Istället för att stirra dig blind på vad vi säger här och tro att det vi säger är sanningen!
Jobbar på att förverkliga drömmar.
31
....
The 80s rocked..
2066
2
Jag har sett 1-3¹ liknande verksamheter kursa eller slå igen de senaste två åren här (50 000 invånare). Är tveksam till att det är en lätt bransch att få lönsamhet i.[br][br][br][1] Hyr mindre än 1 film per år, så jag har inte varit intresserad av att hålla koll på dem, men sett att det kommit nya butiker och försvunnit andra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.