Hur ska jag tänka nu? - att ta över en befintlig veksamhet?

58
Bakgrund.
Säljer prylar, allt från smycke och kläder till grodor i porslin. Rubbet. En hel del egen import från asien men också inköp på ett par mässor i Sverige görs varje år. Inryms på 110kvm i turist-område där kommunen satsar hårt. Ungefär 200.000 besökare i området varje sommar. Lokalerna ägs av en privat värd och hyrs ut med två-års kontrakt. Verksamheten har funnits där i 9 år och har byggt upp ett ganska starkt varumärke. Öppet 9 månader, med fokus på 3 sommarmånader.

Ekonomi.

Årshyra: ca 110.000
El: ca 12000/år
Omsättning:ca  1.200.000
Lager inför säsongen 100.000
Övriga kostnader (uppskattningsvis)
Bankavgifter: ca 25.000-30.000 (kortinlösen/dragningar/deponeringar främst)
Inventarier: ca 20.000
Personalkostnad: ca 150.000


Och nu då?

Jag har aldrig drivit den här typen av verksamhet men jag vill tro att det är ungefär som att driva ett café minus alla tillstånd och kasserade råvaror. Som förslaget ligger nu så plockar vi endast upp den nuvarande ägarens inventarier minus lager och köper loss hemsida och namn. Handlar inte om många 10.000... Har börjat läsa in mig på importregler och kollar på grossister. Den sommarpersonal som finns i verksamheten skulle kunna fortsätta så att få till personal som kan jobbet skulle inte vara något problem. Varför personen inte ska fortsätta med butiken är inte relaterat till verksamheten.

Så mina frågor:

Om jag, som inte läst överdrivet mycket företagsekonomi eller liknande, tittar på siffrorna så verkar det vara ett ganska bra tillfälle. Missar jag någon uppenbar kostnad?

Vad bör jag tänka på när det gäller att köpa en verksamhet, på vad "bränner sig" folk?

Hur går jag vidare och vad tror ni om utsikterna att få med sig bank/almi på det här? Andra tips på att skrapa fram mindre summor?

Hur får jag fram vad som är rimligt att betala för namnet/hemsida?

Vet att ni har synpunkter och kan skitmkt!

//Olle

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.