[b]Affärsplan[/b] - ett tråkigt papper som garanterat saboterar kreativiteten och glädjen i en ny ide och som inte tjänar något syfte annat än att imponera på något räddhågset och tveksamt troll i bankpjamas, som alltid lever efter principen att aldrig ta chanser och bara lånar ut pengar till människor som kan bevisa att de inte behöver dem.
[br]
[br][b]Marknadsanalys[/b] - en plan där slutsatserna bygger på data och antaganden om konsumentbeteende som ingen lyckats bevisa och som hursomhelst inte är applicerbara på din ide, då de oftast handlar om tandkräm eller muttrar.
[br]
[br][b]Budget[/b] - en bunt fria fantasier där man plockar siffror ur luften om sin likviditet i december, fem år från nu, nedtecknade i kalkylark som bygger på felaktiga förutsättningar, återigen vars enda syfte är att imponera på ett tveksamt troll i bankpjamas.
[br]
[br]Så visst, de tre sakerna kan du skriva. Skojar bara, men det finns ett uns av allvar i ovanstående. :)
[br]
[br]De allra flesta böcker om marknadsföring och starta eget är skrivna av ekonomer. Ni som är ekonomer får inte ta illa upp nu, men ovanstående är faktiskt inte nödvändigt för att starta ett framgångsrikt företag. Det finns andra sätt.
[br]
[br]Som jag sagt i en annan tråd, har du kunder, så löser sig allt annat och att börja sitt företagande med att hitta kunderna först är nog alltid bäst. Så affärsplanen, marknadsföringsplanen och budgeten kan förutom att tillföra ett stort element av tråkighet till entreprenörsskapet också ge dig möjlighet att tänka igenom din ide och räkna på om den fungerar men ägna den inte mera tid än nödvändigt. Har du inte för avsikt att söka starta eget-bidrag eller banklån kan du helt enkelt strunta i att göra dessa.
[br]
[br]Men innan du har testat affärsiden i en liten skala finns det inget sätt att veta om affärsplanen, marknadsföringsplanen och budget stämmer. Det finns mycket som kan se bra ut på papper men som inte fungerar i praktiken och förstås tvärtom, alla siffror kan vara helt fel men två dynamiska människor kan få det att fungera i alla fall.
[br]
[br]Så den verkliga frågan för er som tänker starta något är: Har ni idag ett antal människor som kan tänka sig att köpa av er?
[br]
[br]Känner ni idag 10 mammor som vill ha köpa en vacker klänning av er för 2000:-, så kan ni börja med det! Man behöver inte lokal, telefon, visitkort, budget på fem år, brevpapper och en massa annat för att testa en affärside. :)
[br]
[br]Känner ni inom ett år 100 mammor som kan köpa kläder för 5000:-/år (ca 420:-) per månad, så är det er ram för ert första år. Alla era kostnader, löner, inköp, eventuell lokal, marknadsföring, skatter mm, skall hamna på mindre än 500.000:-, målet är ca 80-90% av det.
[br]
[br]När ni sålt denna första klänning, kan du göra om det? Kan ni göra om det femtio gånger i rad?
[br]
[br]Det som talar för er ide är just att ni har sett att det finns ett behov av något som ingen verkar fylla. Det kan bero på två saker:
[br]
[br]1. Det går inte att fylla detta behov och tjäna något på det.
[br]
[br]2. Här finns ett behov att fylla som man kan tjäna pengar på och ingen har sett det.
[br]
[br]Lycka till!
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]