TandborstExpressen

6
TANDBORSTEXPRESSEN

Igår kväll kom jag på en idé. Varför startar man inte en prenumerationen på Tandhygien, Började direkt googla på det och fan en sida som man kan prenumerera på tandborstar. Jaha, tänkte jag den iden var redan tagen. Sen började jag titta runt på sidan och såg flera möjligheter som man kunde göra så mycket bättra.

Om vi börjar med att tänker så här, Människor kommer alltid att behöva borsta tänderna. En gång på morgonen och en gång på kvällen.

Eftersom alla måste borsta tänderna så är ju behovet redan klart nu gäller det bara att komma på hur man ska få folk tycka att det är bra och bekvämt att handla genom min sida, jag kallar den TandborstExpressen.

Mina första spontana tankar om Marknadsföring. 

1. Tandläkare: Erbjud tandläkare att registrera sig på hemsidan där man kan klicka på till exempel en Sverigekarta för att sedan kunna hitta tandläkare i varje ort (Länkbyte)

2. Trycka upp visitkort och lämna ut till Tandläkare med specifika koder på som ger kunden ett bra erbjudande plus att tandläkaren tjärnar säg 50 – 100 kr per registrerad kund som han/hon förmedlar.   

3. Affiliateprogram med hyfsade provisioner


Har en fullständig plan på hur hela sidan skulle kunna fungera men den kan vi gå in på senare om det finns något intresse för den här idén.

Sista tanken. Är det är lönsamt? Vet själv att jag inte spenderar speciellt mycket pengar på munhygien. Sen är frakten alltid en dyr fråga. Känns snålt att kräva att kunden ska betala en frakt som kanske är en tredjedel av produktens pris, man kanske kan baka in den i priserna?

Jaja så vad tror ni?
2360
37
Tanken är bra men jag tror inte att det går att få det lönsamt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
Jag tror tvärtom att det går att få lönsamt - eftersom affärsidén inte bygger på priskonkurrens så går det nog att hålla hyggliga priser till och med inklusive frakt (frakten är låg och du behöver inte mycket extra emballage.[br][br]Den stora frågan är hur du skall få upp volymen. Att marknadsföra via tandläkare är ett bra sätt - men frågan är om det räcker. Det är ju ganska små vinster per tandborste vi pratar så det gäller att få upp volymen.[br][br]Ett alternativ som får upp affärsidén är att ta betalt likt en tidningsprenumeration - man skriver upp sig för ett år och betalar i förskott. Då kan man förmodligen finansiera nästan hela verksamheten genom förskottsbetalning.
6
Tänkte först på det med en prenumeration som ett bra alternativ. Men tanken är ju inte att bara sälja en sorts Tandborste utan kunna hänga med i utvecklingen och alltid ha de senaste tandborstarna. Sen finns det även fluortabletter, tuggummin, tandpetare, tandblekning, påfyllning till tandblekning, tungskrapare, huvuden till el tandborstar med mera som även går att sälja. Ta en titt hos återförsäljaren [url=http://www.ekulf.se]www.ekulf.se[/url][br][br][br]Alternativet till en prenumeration skulle kunna vara att man har ett personligt konto med årets månader. Man väljer själv under vilken månad man önskar vissa produkter, sen kan man planera själv och fylla på eller ta bort efter de behov man har. [br]
3
Hej![br]Vet inte om det är jättelönsamt, men man kan säkert jobba på det. T. Ex. skicka mycket grejer i samma paket, och hitta någon billig leverantör osv.[br]Om du tänker att göra en hemsida till din tjänst och behöver hjälp, kontakta mig. Jag tycker att din ide låter väldigt intressant.
205
1
Rätt gjort tror jag absolut att det finns potential i affärsidén, speciellt i kringprodukterna du nämner.[br][br]Vet inte om detta bidrar något, men när jag var i Amsterdam såg jag en tandborstaffär. En affär som bara sålde tandborstar i alla dess galna former och färger. Det var något av en trendbutik bland tonårstjejer iom alla gulliga tandborstar. Såg sen att de hade med affären i ett resereportage med när&fjärran eller dylikt program.
162
Verkar kunna funka om det blir rätt upplagt.[br]Men jag rekommenderar att du gör reklam även offline, då det är lätt att försvinna på Internet.[br]Tänkte på direktförsäljning och abbonemangstecknanade på marknader, festivaler, mässor, homeparty mm.[br]Dels tjänar du pengar direkt, dels är det lättare att sälja till personer som har sett dig personligen.[br][br]Även Joint venture med  andra företag.
223
Såsom du hittills beskrivit idén måste jag nog stämma in med Arenander; på sin höjd ett roligt hobbyprojekt som genererar några extra tusenlappar i månaden. Gå med vinst, ja, lönsamt, nej.[br][br]Jag tillhör å andra sidan inte målgruppen, hur stor den nu är, då jag köper tandborstar när jag ser dem i affären och jag påminns om att jag behöver en. Med andra ord finns inget utrymme för leveranstid.[br][br]Ska du sälja munhygienprodukter på nätet - satsa på något som inte finns i vanliga butiker, och som är värt att vänta på. T ex [url=http://www.dentist.net/images/dr-barmans-toothbrush.jpg]Dr. Barmans Superbrush[/url]...[br][br]Ett nätverk för tandläkare med anvisningsslantar, som du ju är inne på, låter intressant. Men marknadsföringsinsatsen ska nog ske från just tandläkarna (anvisningsslantar, affisch i taket ovanför tandläkarstolen och broschyrer i väntrummet). Det är också i just detta väntrum som folk bryr sig som mest om sina tänder...[br][br]Jag tror inte du kommer ha några problem att få tandläkarna med dig - såvitt jag vet är deras dyraste marknadföringskostnad utskick till alla nyinflyttade med löften om gratisundersökningar, och här kommer du med ett erbjudande som de faktiskt kan få fler kunder på. Frågan är om det går att bygga en vettig affärsmodell...
2360
37
Man nämnde att man haft det i resereprtage men detta i en stad med mer än 10 millioner själar där går det nog att överleva. Det finns ex Christina Schollin? filmstjärnan som har en affär i gamla stan (Stockholm) som säljer änglar. När jag själv hade affär på Österlånggatan i Sthlm hade vi som granne som hade affären Znogg med div. märkliga saker för turister. Bland annat såldes gamla tryckerilådor som smör i solsken. Dessa fylldes på väggen med en massa småprylar.  Ett reportage för många år sedan från London berättade om en affär som sålde enbart för vänsterhänta. Det i kombination med postorderförsälning kanske vore nåt?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
456
1
Detta projekt går absolut att leva på. Det finns liknande tjänster med prenumerationer av rakhyvlar, kalsonger/trosor, sockar, med mera. Tandborstar är också sånt där "måste ha" och skulle passa till dessa grupper.[br][br]Om du kompletterar med tandläkarna så har du ett bra koncept![br][br]Du kommer generera provisioner, reklamintäkter och abbonemang för registrerade tandläkare.[br][br]Tror att sidan/projektet har god utvecklingspotential dessutom.[br][br]Kör hårt och jobba strategiskt med blicken ställd minst 3 år framåt... !  :winner
223
[quote author=DEJI link=topic=2864.msg17964#msg17964 date=1209711077][br]Detta projekt går absolut att leva på. Det finns liknande tjänster med prenumerationer av rakhyvlar, kalsonger/trosor, sockar, med mera. Tandborstar är också sånt där "måste ha" och skulle passa till dessa grupper.[br][/quote][br][br]Jag vågar mina föräldrar på att telefonförsäljning är den avgörande faktorn i en sådan affärsmodell.
456
1
[quote author=foe link=topic=2864.msg17978#msg17978 date=1209785458][br][quote author=DEJI link=topic=2864.msg17964#msg17964 date=1209711077][br]Detta projekt går absolut att leva på. Det finns liknande tjänster med prenumerationer av rakhyvlar, kalsonger/trosor, sockar, med mera. Tandborstar är också sånt där "måste ha" och skulle passa till dessa grupper.[br][/quote][br][br]Jag vågar mina föräldrar på att telefonförsäljning är den avgörande faktorn i en sådan affärsmodell.[br][/quote][br][br]Haha, ja du är allt en gambler måste jag säga ;). Men du har rätt att det säkert krävs mer än Internetförsäljning för att få spinn på verksamheten.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.