Hej Dreamer!
Va kul att du vill ge ut en tidning. 😃
Det här kan jag svara på ganska bra då jag arbetat för och med tidningar.
Sälja tidningar själv kan vara en svår sak, speciellt när det kommer till distribution om man inte riktar in sig på företagstidningar/kundtidningar där man skickar per post. Det finns stora kedjor som sköter om sådant men det kostar och konkurrensen om plats i tidningshyllor är stor. Det finns vissa oberoende distrubitörer som kan vara ett alternativ ex
www.forlagssystem.seDu kan i regel vända dig till vilket tryckeri som, inte ovanligt att små företag tar in tryckjobb och lägger det på annat tryckeri, men då får man räkna med extra kostnader.
Annars är det mer vanligt att man lägger tryckningen utomlands vid lite större produktioner på säg 5000 ex.
Du kan också använda denna länk för prisofferter:
www.ask4media.se/Men ett råd var varsam för det billigaste alternativet. Det kan finnas orsaker... se alltid till att se exempel på tidigare trycksaker från resp tryckeri så du får känna på kvalitén.
Det bästa trycket du kan få är rulloffset. (När det rör sig om stora produktionsvolymer)
Vad gäller produktionen av tidningar så görs de normalt i antingen Indesign (Tidigare PageMaker), Illustrator och photoshop, version CS, CS2 eller CS3, Nedan finner du länk till ett sådant paket, men det finns även begränsade paket att köpa som inte innehåller alla programvaror utan enbart den grafiska produktionen, se
www.inwarehouse.se/Product.aspxMan kan även använda Quark Express dessa har jag bara användt i mindre omfattning så jag kan inte tala för hur lämpad produkten är i dagens läge. Själv uppfattar jag mer eller mindre CS paketet som ett komplett system för den grafiska produktionen, se:
www.inwarehouse.se/Product.aspxObservera att programvarorna är plattformsberoende dvs om du använder Mac eller PC samt vissa ex CS3 ännu har inte släppts med riktig svensk version.
När du lämnar ett material till tryck är det alltid bra att be om ett provtryck (tidigare kallat Chromalin) så du ser att allt blir korrekt. Se även till att du i början av produktionen är klar med vilket tryckeri samt vilken ICC-profil de använder så att du kan ställa in din maskinpark efter det.
Det finns vissa krav på trycksaker vilket du kan läsa mer om på www.kb.se ex för seriella serier som tidskrifter ska det finnas ett ISSN nr. I alla fall om du avser att nå ut, se
www.kb.se/Malgrupper/Forla...Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB