När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det pratas mycket om att man ska göra affärsplaner, budgetar, kalkyler osv när man har en affärsidé och vill starta företag. Gör alla det? Har Ni gjort det?
Inte gjorde jag det. Visste ungefär vad jag ville syssla med och sedan provade jag mig fram.
[br]Vad jag däremor gjorde var en nogrann marknadsundersökning. Vilka produkter finns det i världen inom mitt område, vilka säljs i Sverige, vilka skulle bli mina konkurrenter, vilka skulle kunna bli mina kunder, ungefärlig total marknad etc.
andersb
Ja det känns som det där med budgetar o affärsplaner känns onödigt om man bara ska starta något på sin fritid? Eller har jag helt fel?
En sak kan vi ju alla vara överens om. Med en budget, affärsplan och marknadsundersökning så är man betydligt stabilare än utan. Det beror naturligtvis hur säker man vill vara. Ska man starta upp en mindre rörelse så kanske man kan ha allt i skallen, något rörigt men ändå. Ska man sattsa lite kapital och låna en slant på bank eller någon annanstans så är nog affärsplan och hela kittet ett måste för att man ska få lån och dyligt. + att man måste staka ut framtiden i förväg för att vara kunkuranskraftig, mm. mm.
[br]
[br]Jag törs nästan påstå att om inte flotec hade gjort åtminstånde en marknadsundersökning så hade hans företag gått trögare.
[br]
[br]Utan en målsättning för företaget så jobbar man i blindo, och alla vet vad som händer när en blind går äver motorvägen :|
[br]
[br]Men det är ju klart, nöjer man sig att jobba14 timmar om dagen och ständigt jagar jobb för att kunna betala in moms och skatt så kan man ju skita i att strukturera det hela och öppna en snickarfirma och hoppas.
[br]
[br]Varför jag är så kritisk är att jag har några vänner som driver företag (en mans) och dessa är exempel på hur man inte ska göra. Jag har även bra exempel i mitt minne med.
Några lån från banken tror jag inte man kan få hur bra affärsplan man än har. Blir nog att belåna huset eller lägenheten för en enskild företagare.
[br]Självklart är det bra att tänka igenom och planera innan man sätter igång. Men det gäller nog att vara flexibel, för hur bra man än planerar så blir det aldrig som man tänkt sig.
[quote]Vad driver dem för typ av företag[/quote]
[br]Målare ställningsbyggare. massör. och en inom terapi
[br]EDIT: En har ägt en skylt fabrik, men den är såld nu....Hummm få Jo!..en till Fryslock...Svenska fryslock var uppe ett tag, men gick i graven
[br]
[br][quote]Men det gäller nog att vara flexibel, för hur bra man än planerar så blir det aldrig som man tänkt sig.[/quote]
[br]Kan bara hålla med!
[br]
[br][quote]Några lån från banken tror jag inte man kan få hur bra affärsplan man än har.[/quote]
[br]Klart man kan låna pengar. Allt beror bara på förutsättningarna för att låna pengar. :wink:
Fördelen med att skriva en affärsplan är att man blir [i]tvingad[/i] att verkligen fundera igenom sådant som man annars lätt tänker att "det ordnar sig varteftersom". Att skriva ner konkurrerande produkter, vilka konsekvenser ett politiskt beslut kan få, hur nya modetrender osv kan påverka ens förutsättningar att lyckas på ett papper ger oftast en tydligare och utförligare bild än om man bara funderar igenom det i huvudet.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.