- Ett försenat flyg kan kosta företag tusentals kronor; hotellen kan behöva ombokas, likaså transport, flyg och möten. Ett försenat flyg kan på så vis vara förödande för företaget, förklarar Thomas.
Men det behöver inte bli lika dyrt som man tror menar Thomas.
- Genom att du får koll på dina rättigheter kan du få tillbaka en viss del av dina pengar. Ett försenat flyg kan innebära att du har rätt till en kompensation på mellan 2 200 kronor till 5 200 kronor, berättar han.
Nya tider nya rättigheter
Sommaren 2014 förenklas dessutom chanserna till att få ut kompensation för sina och företagets förluster menar Thomas.
- De nya reglerna gör det svårare för flygbolagen att bortförklara förseningar. Exempelvis kommer inte problematik med flygets funktionalitet längre att klassas som en extraordinär orsak utan istället som ett driftfel, vilket gör att kompensationen gäller för fler fall än tidigare, fortsätter han.
Drabbas ett flyg av något extraordinärt är det heller inte resenären eller ditt företag som ska stå för kostnaden av hotell; flygbolagen är numer skyldiga att betala för minst 5 nätters övernattning.
- Det många resenärer gör fel i är att de accepterar en matkupong som kompensation istället för att kontakta gaten. Boka om ett nytt flyg snarast möjligt och höra efter vilka dina kompensationsmöjligheter är. Genom att se en flygresa som vilken produkt som helst och ställa högre krav kan därför många företagare minska sina förluster för det där missade affärsmötet, tipsar Thomas Lööw.
Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor
Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska
myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.
För företagare är tiden dyrbar; tid innebär vinst eller förlust av pengar. När flyg ställs in eller blir försenade kan således båda faktorerna påverkas i negativ riktning. Thomas Lööw, VD för företaget Airhelp, arbetar med att minska förlusterna i både tid och pengar genom att hjälpa resenärer att driva sina kompensationsärenden mot flygbolagen. Allt det handlar om är att man måste ha koll på sina rättigheter.