Därför finns det smidiga betalsätt du kan använda i din e-butik. Det allra lättaste är att erbjuda kunden en faktura. Detta kan man själv enkelt göra, men det innebär en stor risk att skicka varor till kunder. Det finns då möjligheter till att få någon att ta den risken åt dig. Detta tar de såklart betalt för, men det fina är att en faktura ger kunden ett mervärde som du själv kan ta betalt för. Tänk också på att kunder som inte har pengar på kontot idag faktiskt kan handla i din butik ändå!
Det allra vanligaste betalsättet på internet är dock fortfarande kortbetalning. Det är smidigt både för butiksägare och kund. De allra flesta har ett betalkort och fler och fler tycker att det är okej att lämna sina uppgifter på internet.
Fördelarna för dig som butiksägare förutom det uppenbara, ökad försäljning, är att din administration minskar. Det tar mycket mindre tid att behandla en kortbetalning eller faktura än vad det tar att skicka ett postförskott. Du vet också att du får betalt för alla ordrar vilket inte är säkert med postförskott.
Låt också kunden välja genom att ha flera betalsätt, alla godkänns tyvärr inte att handla mot faktura. Då är det viktigt att kunna låta dem betala med kort. Om kunden inte alls vill lämna känsliga uppgifter på internet så du med gott samvete låta denne förskottsbetala. På detta vis har du täckt in alla kunder med ett betalsätt som passar både kunden och dig.
Så, min rekommendation till dig som e-handlare är att ge kunden en möjlighet till att välja hur den skall betala och då ha betalsätten ”Faktura”, ”Kortbetalning” och ”Förskottsbetalning”.
