Detta innebär även att dina kunder lika lätt kan lämna negativa kommentarer och kritisera ditt företag eller dina produkter. Du måste vara beredd på att bemöta missnöjda kunder eller andra som av någon anledning vill ha en dialog. Företag uppmärksammas ofta i dags- och kvällspress efter att många tusentals kritiserat dem via sociala medier.
- Att ta steget till social medier innebär att man tar ett steg mot ökad transparens. Med andra ord, de företag som inte har något att dölja, har heller inget att förlora. Men om du inte har rent mjöl i påsen kan det snabbt uppdagas och spridas, säger Gillis Hedlund.
Välj rätt i kanal i sociala medier
Eftersom tid alltid är en bristvara vill du som företagare säkert fokusera på de medier som ger mest effekt. Många experter förespråkar att mäta vilka social medier som har bäst genomslagskraft. Det kan man till exempel göra genom att publicera material på så många olika sociala medier som möjligt under en viss tid. Därefter gör man en analys av vilka medier som fått mest respons och väljer en eller två av dessa att fokusera på.
- Har du inte tålamod eller tid att välja med hjärnan, kan man alltid förlita sig på hjärtat. Använd de social medier du tycker är roligast eller bäst på att förmedla ditt budskap. Tycker du om att skriva korta snärtiga meddelanden, välj Twitter, tycker du om att ta fina bilder, välj Instagram, tycker du om att spela in film, välj YouTube eller Vimeo och så vidare, anser Gillis Hedlund.
Oavsett vilka medier du väljer att använda är det viktigt att vara ärlig – det lönar sig alltid i längden. Och glöm inte att ha kul. Om du har roligt smittar det av sig på dina kunder
De vanligaste sociala medierna
Facebook är en samlingsplats med över en miljard medlemmar över hela världen.
Twitter – microbloggen där du endast får använda 140 tecken i varje inlägg.
Instagram – bild-appen där du lägger upp bilder
Tumblr – bloggverktyget
Youtube – där du lägger upp egengjorda videos