Nu har den statliga post- och paketjätten släppt mer data.

73,5 procent av Sveriges befolkning, mellan 18 och 79 år, handlade på nätet under januari månad. Det var en minskning med 0,5 procentenheter, jämfört med samma månad i fjol rapporterar ehandel.se

Mest har männen dragit ned på sina e-handelsinköp. Sett till båda könen är shoppingtappet störst i åldersgruppen 30 till 49 år.

Samtidigt lades det mer pengar på e-handelsköpen i januari, mot för ett år sedan. Snittköpet låg på 2 609 kronor per person online vilket är en ökning med 1,8 procent. De som spenderade mest var kvinnor mellan 30 och 49 år, följt av män i åldern 18 till 29 år.

Ogillar SMS-reklam

Drygt hälften av Sveriges vuxna befolkning vill få rea-erbjudanden på mejlen. Bara 3 procent gillar erbjudanden via SMS.

Listan över vad kunderna vill att e-handlarna blir bättre på:

  • 23 procent till se ett ökat fokus på hållbarhet
  • 22 procent vässad kundtjänst
  • 21 procent tycker att det är allra viktigast med bättre produktrecensioner och produktbilder.

Stor nöjdhet med leveranserna

Avslutningsvis är en majoritet av kunderna nöjda med e-handlarnas paketleveranser. De som upprörs pekar ofta på bristande information om när en beställning ska vara framme.

Bara 3 procent har valt alternativet att de vill ha mer gamification-inslag i rabattkampanjer, exempelvis för att samla poäng på olika tävlingsinriktade sätt.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.