Som bekant är den tid då du använde din mobil till att bara ringa och skicka sms sedan länge förbi. Idag kan du göra ofantligt mycket mer – och i och med de smarta telefonernas intåg har helt nya möjligheter skapats. Att surfa på mobilen är till exempel en naturlig del av mångas vardag idag, och det är en utveckling som bara ökar.
Över 2 miljoner svenskar äger idag en smartphone och det här är en grupp som du som företagare inte har råd att ignorera. Inte minst med tanke på att det spås att surfning via mobiltelefon kommer att passera surfning via datorer inom bara ett fåtal år.
I och med den ökande surfningen från smartphones är det också fler och fler som letar efter varor och tjänster den vägen. Idag sker en mycket stor del av de lokala sökningarna (”däckverkstad Umeå”, ”hudvård Malmö” osv.) på Google från mobiler då människor i farten snabbt vill hitta företag som kan hjälpa dem med det de behöver. Mobiltelefoner har därför alla förutsättningar att bli ett av de mest kraftfulla sätten att få kontakt med dina potentiella kunder - under förutsättning att du når dem.
För problemet med en traditionell hemsida är – som du säkert själv har upplevt om du surfat från en smartphone – att den inte är anpassad för mobilernas webbläsare och små skärmar utan gjord för att ses på en datorskärm. Du måste zooma och scrolla åt alla håll och ofta är det också alldeles för mycket information. För att inte tala om hur lång tid de tar att ladda. Intrycket för mobilsurfarna är med andra ord inte det bästa.
Men misströsta inte. Lösningen heter mobil hemsida, en hemsida som du anpassar helt till dina mobila besökare och vars uppgift är att göra det bekvämt och enkelt för dina mobila besökare att hitta till och komma i kontakt med dig. Som företagare gäller det att ta bort alla hinder för kontakten med en potentiell kund och med en lagom informationsmängd, anpassade bilder och effektiva funktioner för att ringa, mejla och hitta ger du dina mobila besökare den behandling de förtjänar.
Och det behöver absolut inte stanna vid sådana grundläggande funktioner som ovan, utan du kan ha betydligt mer avancerade funktioner än så om din verksamhet kräver det. Webbshop, bokningssystem, intranät - the sky is the limit helt enkelt. Men oavsett om du håller det simpelt eller slår på stora trumman handlar en mobilanpassad hemsida om service, om tillgänglighet och om att bygga varumärke – att visa att ditt företag är väl anpassat till den nya verkligheten.
Den mobila revolutionen är här – är du beredd?