- Utan bra och professionella bilder på gillasidor på Facebook, men också på övriga sociala medier, riskerar företagen att framställas som slarviga och oseriösa och kan därmed förlora sin trovärdighet hos kunden, varnar Jens C Hilner.
Där en dålig bild på sociala medier stjälper marknadsföringen hjälper en bra bild till att öka försäljningssiffror, status och kundernas förtroende.
- En bra bild är en bild som ger positiv uppmärksamhet och som människor vill dela eller känner igen sig själva i. Det är viktigt att varje bild i flödet har en tanke bakom sig, fortsätter Jens.
Så skapas en bra bild
För att få till en bra bild gäller det att vara kreativ, ha rätt ljus, rätt team men också erfarenhet kring fotografi.
- Vem som helst kan äga en bra kamera men vem som helst kan inte ta en bra bild, konstaterar Jens.
Istället menar Jens att det gäller att vara påläst och läsa sig in på ämnet fotografi. Det finns många kurser på Youtube, men det går också att få privatlektioner av fotografer. Kameran är nämligen inte, trots vad många tror, grunden för ett bra foto, det är vad du vet kring dess funktioner och hur du kan använda dem som spelar roll.
- Du måste vara på rätt plats i rätt ögonblick och du måste ha bra ljus. Ska du till exempel fotografera en kollega kan det vara bra att stå nära ett fönster i medljus. Då blir fotografiet ljust och trevligt, tipsar han.
Även om alla bilder inte kan ha en yrkesfotograf bakom sig så finns det vissa bilder som man bör överlåta åt de som har fotografi som yrke.
- Omslagsbild och profilbilder är typiska bilder i sociala medier som många människor kommer att se. Likaså bilderna på medarbetarna och VD:n i företaget, det är dessa bilder som kommer att bestämma vilket första intryck kunden får av ditt företag och dess varumärke, sammanfattar Jens C Hilner.