Att marknadsföra sitt företag i sociala medier är inget som sticker ut idag. Det är en regel. Ett måste för överlevnad. Den utveckling som skett bara under de senaste fem åren har varit överväldigande - och framför allt väldigt snabb. Dimman är tät och sikten oklar när det kommer till bruset på nätet. Det är svårt att sticka ut och svårt att hänga med när det är massor av olika sociala medier som ska uppdateras dagligen. Men det finns ett alternativ till det. Att nischa sig och bli grym i ett av forumen är faktiskt riktigt lönsamt. Se till att bli en föregångare i Snapchat-tåget, innan boomen kommer.
Vi såg när de som var pionjärer i bloggvärlden och gjorde det bra växte sig riktigt stora med tiden. När man tittar på topplistorna för bloggar i Sverige över tid är det till stor del samma bloggar som toppar dem nu som då. Att ta sig till toppen som ny bloggare idag är ett nålsöga utan dess like. När Instagram och Youtube började växa var det samma princip som gällde - de tidiga på bollen som förstod uttrycket och konceptet vann och vinner fortfarande stora marknadsandelar.
Därför är den bästa tiden nu. Snapchat är på väg att segla upp från att vara ett ungdomsforum till en växande kanal för moderna företag. Men hur fungerar det egentligen och vilken tonalitet ska man välja?
1. Med Snapchat kommer du nära dina kunder
Via Snapchat skickar du bilder och korta filmklipp på max 10 sekunder. Antingen direkt till andra användare eller som en tidslinje dina följare kan se under ett dygns tid. I mindre företag är den eller de som driver det också själva varumärket. Därför är närhet till människor bra.
2. Inget content sparas för evigt
Nyckeln med Snapchat är att de bilder och videos du skickar ut försvinner i tomma intet efter att de tagits emot. Det gör att forumet blir mer kvickt och kommunikationen snabbare. Alla bilder behöver inte vara supersnygga utan känslan här och nu är viktigare. Eftersom du inte heller kan skicka sparade bilder via Snapchat, utan måste fota direkt i kameran, så är känslan väldigt mycket realtid.
3. Sprid ordet
När du ska starta en användare så fundera över om den ska ha företagets eller ditt namn. Om ditt företag har ditt namn i som komponent kan din Snapchat med fördel vara som din egen. Gör profilen öppen och sprid ditt användarnamn i dina andra sociala medier, nyhetsbrev och varför inte uppskrivet på visitkortet?
4. Din story
Självklart är det bra att skicka personliga bilder till enskilda användare/kunder. Men när du börjar få många följare är Snapchat-storyn att föredra. Storyn är den linje av bilder/videos du delat senaste dygnet. Här är det viktiga att få en känsla av att man hänger med på jobbet när man tittar på den. Även här har varje filmklipp en limit på 10 sekunder. Samtliga bilder och videos du lägger upp sätts ihop automatiskt och visas som en lång film.
5. Den nya tidens videoblogg
Idag orkar människor knappt klicka in sig på en hemsida längre. Att då ha en presentationsfilm på fem minuter via en extern länk kommer inte att ge så mycket dragkraft. Men att finnas med i flödet på Snapchat där människor snabbt kan kolla av sin lista med storys är desto mer effektivt. Ha som vana att fota det du gör på dagarna - kundmöten eller snöskottning - när det flimrar snabbt förbi och inte tar för mycket tid så blir det som är för irrelevant att posta på Facebook desto mer relevant på Snapchat. Även om det känns lite konstigt att prata in i sin egen mobilkamera - gör korta updates där du pratar in vad som händer. Det är kul att följa!