Definiera syftet.
Vad ska texten uppnå?
Klargör vilken som är målgruppen.
Vem ska bli berörd?
Bestäm vad texten ska omfatta.
Vilka punkter ska behandlas?
Fundera över textens längd.
Vilket utrymme får varje punkt?
Formulera meningar som driver texten framåt.
Den ena ska leda till den andra.
Undvik upprepningar av ord.
Använd synonymer och omskrivningar.
Skippa allt överflödigt, irrelevant och ovidkommande.
Var kritisk!
Snickra till en passande inledning och avslutning.
Texten ska vara sin egen helhet.
Be någon läsa igenom och ge feedback.
Låt ditt alster vila och ge det en omgång till lite senare.
Lycka till!
Malin Hankin, HankinCopy
-Jo det är riktigt svårt och besvärligt!
Jag har producerat köputlösande och säljdrivande texter i snart 30 år för både världsledande varumärken och marknadsledande företag- Jag kan försäkra dig att ta ansvar för kundföretagets omsättning genom effektiva påverkan-texter tillsammans med en begåvad AD:s informationsdesign, det är ordentligt krävande. Att teamet per automatik också bär ansvar för egna arbetsgivarens; byråns överlevnad är ingen avlastning.
Imre Randin/sky is the limit... Se mer...
Mycket att fundera över.
För att inte fastna i grubblerier så får jag sätta igång och lära mig eftersom. Det borde bli lättare ju mer man övar.