Samtliga segment inom handeln, såväl butiks- som e-handlare, har framtidsförväntningar som ligger under det neutrala värdet på 100 för den 23:e månaden i rad, vilket indikerar en pessimistisk syn på de närmaste tre månaderna med avseende på lönsamhet, personal och försäljning.

"Svensk Handels VD, Sofia Larsen, kommenterar att man inte är överraskade av den avvaktande inställningen. Trots indikationer på räntesänkningar och minskad inflation, väntar branschen på verkliga förändringar som kan förstärka konsumenternas köpkraft. När det sker, förväntar vi oss en betydande ökning av framtidstron," säger Larsen. Hon tillägger att regeringens åtagande att stödja återhämtningen av hushållens ekonomi är en välkommen utveckling.

Inom butikshandeln är framtidsutsikterna delade; dagligvaruhandeln uppvisar en liten ökning medan sällanköpshandeln noterar en minskning. Totalt sett ökar butikshandelns indikatorvärde marginellt från föregående månad. E-handeln visar en mindre förbättring i sin framtidsindikator, med särskild optimism kring försäljning de närmaste tre månaderna.

"Det är positivt att både e-handeln och butikshandeln ser potential för att anställa fler under sommarmånaderna. Förhoppningsvis betyder detta att fler får möjlighet att arbeta inom handeln under sommaren," avslutar Larsen.


Stöd vårt arbete

Bli medlem – stå på företagarnas sida

Vi står på företagarnas och värdeskaparnas sida. Utan presstöd, men med ditt engagemang, kan vi fortsätta granska myndighetsmissbruk och hur skattemedel används – och göra verklig skillnad.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.