Fem frågor till Anders om entreprenörskap på Internet
Anders, hur kan det komma sig att det blev ett internetföretag för dig?
Idén fick jag när jag skulle köpa en bröllopspresent till mina kompisar för ca 5 år sedan. Det hade precis blivit inne med upplevelser och jag tänkte att det kunde bli en bra present. Men efter att jag sökt en del på Google så hittade jag egentligen bara ett företag och de var inte så informativa med exakt var aktiviteten arrangerades och vem som gjorde detta. Här borde man kunna göra något bättre tyckte jag och det var då jag kom på idén för Levlivet.nu, portal till upplevelser. Det var så kul så jag fortsatte med att göra flera sajter.
Vad tror du krävs för att lyckas på internet?
Utöver hårt arbete och att ha en affärsidé så tycker jag det är viktigt att ha insikt om vilka dina styrkor är och vad du inte är bra på. Jag bollar ofta mina idéer med mina branschkollegor och är väldigt öppen, vilket i sin tur leder till att jag får värdefull feedback. Visst finns det risk med att vara öppen, men jag tycker vinsten är såpass stor att det är värt det (undantag ex för saker du söker patent på).
Vilka är dina viktigaste insikter av att driva internetföretag?
Att man inte kan vara bäst på allt. Jag vet att jag är bra som projektledare och att jag inte ska försöka göra alla delar i ett projekt. Kodning, designanadet och så vidare lägger jag ut duktiga personer som jag vet kommer att göra ett bra arbete. När man precis håller på att starta upp företag så kanske man inte har kapital till detta, men vänta inte för länge med att ta in hjälp om du behöver det.
En annan insikt är att många kan försörja sig på internet, men det är få som lyckas stort. Du behöver utveckla någon tjänst/e-butik som har ett värde och inte är beroende av en kanal (ex google sök, facebook etc). Varumärkesbyggande är minst lika viktigt på nätet som "offline".
Jag upplever internetekonomin som ganska liten. kanske inte totalt men de olika branscherna är oftast inte stora online. Ser du det på samma sätt och hur hanterar du det?
I Sverige är internetekonomin fortfarande under "utveckling" då det är flera branscher som ännu inte kommit ut på nätet alls och flera områden som är små. Ett sätt att hantera detta är att skapa tjänster som innefattar flera olika branscher, vilket jag gör i min senaste satsning Önskelista.se. Det är en tjänst där du kan skapa din egen önskelista och där kan du leta bland produkter inom de flesta områden, allt från spel, parfym till cykelhjälmar. Jag har kopplat affiliatelänkar till alla dessa produkter och när någon köper något som finns på önskelistan så får jag en provision.
Födelsedagar, julklappar, studentpresenter och bröllopspresenter ges varje år och där hoppas jag att Önskelista.se ska kunna vara en hjälp. Just nu håller min kodare på att bygga version 2 av Önskelista.se som jag hoppas kunna lansera i början av maj.
Fem snabba råd till mig som vill bli internetföretagare?
- Ta reda på vilken som är den kortaste vägen till pengarna
- Jobba, jobba, jobba
- Öppenhet, dela med dig så får du bäst hjälp
- Outsorca, det du inte är bra på ska någon annan göra
- Shit happens, lär dig från det och gå vidare
Eftersnack: Vad är möjligt på Internet?
Anders hade vänligheten att dela data från sitt statistiksystem, Google Analytics, över Önskelistan.se. Här kan ni tydligt se att det är ca 100-250 personer inne varje dag vid lanseringen i december, för att läsa och skapa Önskelistor. Att starta en butik med 100-250 personer inne i varje dag kostar i många fall miljonbelopp om du inkluderar ett lager. En websida som önskelista.se är mycket billigare att skapa.
Om du nu är sugen på att lägga ditt företagande på Internet, finner du många artiklar i ämnet internetmarknadsföring här på Företagande.se.