"Jag är ekonom."
Det är det vanligaste sättet att svara på frågan men tyvärr också det sämsta sättet. Det stoppar nämligen möjligheterna att visa vem du är som person eftersom du berättar i vilket fack frågeställaren ska stoppa in dig i. "Aha, ekonom. Ja det vet man ju hur sådana är."
När man redan vet allt finns inget mer att fråga om? Svaret dödar konversationen och du får ingen chans att skapa en relation och berätta mer om vad du kan.
Nu tänker jag visa en modell för att hitta ett bättre sätt att berätta vad du gör.
1. Kom fram till vad du gör
Du bör alltså separera dig från ditt yrke/företag genom att berätta vad du gör istället. Börja därför att fundera på vad resultatet av det du gör är. Låt oss ta exemplet ekonom. Nu gäller det att verkligen komma ned till kärnan.
Vad gör du?
Jag är ekonom. (Det här svaret kommer säkert fortfarande helt automatiskt.)
"Nej jag frågade inte vad du är. Jag frågade vad du gör?"
"Jag jobbar med siffror."
Bra! Steg 1 är klart.
2. Gå på djupet
Sista steget är att komma ned till kärnan i det du gör. Ok. Du jobbar med siffror. Varför det? Varför ska man anställa en sådan som dig? Nu använder vi metoden varför-varför-varför för att hitta kärnan i arbetet.
"Varför jobbar du med siffror?"
"Någon måste ju ha koll på siffrorna."
"Varför det?"
"Så att man vet hur företaget går."
"Varför måste man veta det?"
"Annars vet vi ju inte om vi tjänar eller förlorar pengar!"
Vi stoppar där. Men fortsätt med varför, varför, varför ända till du inte kommer längre.
3. Formulera en ny fras
Nästa steg i övningen är att formulera kärnan i det du gör i en kort och intresseväckande mening. Resultatet kan då bli:
"Vad jobbar du med?"
"Jag har koll på varande krona som mitt bolag tjänar."
Resultatet
Nu provar vi den nya meningen. Vad blir resultatet? Du blir inte längre instoppad i ett fack. Du vet att du hittat en bra formulering när folk blir intresserade och ställer följdfrågor: "Jaha, vad spännande, hur gör du det?"
Med detta grepp förmedlar du känslor och inte bara ett yrke. Vad som händer då är att du får bättre kontakt med människor. Du skapar bättre relationer och öppnar upp för framtida affärsmöjligheter.
Undantag
Det finns fall då det är helt rätt att säga vad du är. Du kanske är ensam om ditt jobb i Sverige? Har du en spännande titel, kör på den! Men då ska den verkligen vara spännande.
En variant jag stötte på när jag gjorde denna övning med en grupp nya företagare tyckte jag också var ett bra undantag. En kille använde frasen:
"Jag är orakelkonsult." Det vill säga Oracle-konsult, en konsult specialiserad på företaget Oracles produkter.
Den frasen glömmer jag inte i första taget. Som natt och dag mot att säga: "Jag är databaskonsult".
Ytterligare tips
Håll det kort! Behöver du mer än en mening begår du förmodligen misstaget att gå in på hur du gör det du gör. Det kan du istället låta vara osagt och lämna som en fråga till den du pratar med att ställa.
Det här var ett enkelt exempel. Jag är säker på att du kan skapa än mer spännande och intresseväckande presentationer.