- Kunderna vill i många fall ha möjligheter att resonera med företagen och kunderna om företagets tjänster eller produkter, säger hon.
Det kan därför också vara bra om ett företags hemsida är informationsrik; på så vis får kunderna svar på sina frågor. Samtidigt som det kan vara viktigt att visa att man har mycket kunskap inom området är det dock lika viktigt att texten inte växer sig för stor.
- Det kan lätt bli jobbigt med stora textmassor, ett tips kan därför vara att försöka strukturera upp texterna och länka de som önskar fördjupning vidare, förklarar Malin.
Det är därav viktigt att besökaren finner det han eller hon söker snabbt och att texten inte irrar bort läsaren. En god idé kan på så sätt vara att vara tydlig med vad man gör (även om en del tjänar på att vara luddiga):
- Jag har upplevt att på en del hemsidor kan man läsa och läsa utan att riktigt komma fram till vad det egentligen är som företaget gör, berättar Malin.
"Det viktigaste är att det finns en tanke bakom"
Vidare anser hon att texter på hemsidor inte är vanliga texter. Detta visar sig bland annat i sättet att arbeta med sidans metainformation; texterna på webben måste sökoptimeras för att dyka upp i sökresultaten. Experterna tror till exempel just nu att sökorden ska förekomma ett naturligt antal gånger för bäst optimering, vilket gör det viktigt att jobba med omskrivningar och synonymer.
- Jag är ingen expert på sökoptimering, men jag tror att man måste fråga sig vad som är viktigt för texten; sökoptimering eller en välformulerad text. Tyvärr är det nämligen svårt att få båda, säger Malin.
Företag som genererar sina besökare via rekommendationer kanske inte behöver fokusera lika fullt på sökoptimeringen som de vars besökare i majoritet härstammar från sökmotorer. Ett annat exempel kan vara att en del kunder struntar i texten och endast fokuserar på produkten eller tjänsten medan för andra kanske en bra text är det viktigaste.
- Tänk på syfte, sammanhang, målgrupp och var kunderna kommer ifrån och fatta beslutet därefter, tipsar Malin.
Dessa faktorer menar hon även bör genomsyra texterna i grund och botten. Hon menar att vi ska tänka till över vad det är vi vill förmedla och hur vi ska skriva texten på hemsidan för att generera kunder och få dem att stanna.
- Sammanfattningsvis är det viktigaste att företagen har en tanke bakom allting de gör och verkligen har funderat över vad som är bäst för just deras företag, avrundar hon.