"Utöver att handelshögtider likt Alla hjärtans dag bidrar till glädje för många människor, så är de också otroligt viktiga försäljningstillfällen. Det är särskilt viktigt för branschen i mer ekonomiskt påfrestande tider. Många blomsterhandlare vittnar om att Alla hjärtans dag, och dagarna intill, är bland de mest intensiva under hela året", säger Maria Mikkonen chefsekonom på Svensk Handel.

Alla hjärtans dag i siffror:

  • 50 % av svenskarna planerar att fira Alla hjärtans dag.
  • 583 kr är den genomsnittliga summan firare förväntas spendera, upp från 510 kr förra året.
  • 1,1 miljarder kronor beräknas den totala konsumtionen uppgå till, jämfört med 1 miljard året innan.
  • 6 av 10 firare köper en blomma eller present till sin partner.
  • Män köper oftare blommor eller presenter till sin partner, medan kvinnor i högre grad köper till någon annan, såsom ett barn eller en förälder.
  • 20 % av handlarna inom sällanköpsvaruhandeln anser att högtiden är viktig för försäljningen, en ökning från 16 % året innan.
  • Dagligvaruhandeln ser fortsatt den största försäljningsökningen under högtiden.

Alla hjärtans dag är och kommer fortsätta att vara en viktig högtid för svenska handlare.


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.