Köpkraften i de svenska hushållen har minskat till följd av det ekonomiska läget. Enligt Julhandelsrapporten väntas handeln i december minska med 2,5 miljarder jämfört med förra året. Detta trots att hushållens konsumtionsutrymme förväntas minska med 6,7 miljarder för samma period. Svenskarna prioriterar därmed julinköpen trots tuffa ekonomiska tider och att julhandeln är motståndskraftig då den förväntade minskningen är mindre än minskningen av hushållens köpkraft, enligt Julhandelsrapporten. Dessutom har e-handeln ökat med 2 procent hittills i år och 63 procent av svenskarna tror att de kommer att handla julklappar på nätet i år.

Nedan delar Herman Borel, internationell affärschef på STRATO, med sig av fem tips för hur du som äger en webbshop kan få en både framgångsrik och mindre stressande julhandel.

1. Skapa trygghet

Allt fler oroar sig för att utsättas för bedrägerier av oseriösa aktörer inom e-handeln. Det är därför viktigt att dina kunder kan känna sig trygga med att handla från dig. Hos Svensk Handel kan du ansöka om en Trygg E-handel-certifiering, som intygar att det är tryggt och säkert att handla i din webbshop.

2. Ta hjälp av en logistikleverantör

Överbelastade leveranstjänster och osäkra leveranstider är vanliga utmaningar runt julen.

För att hantera ökad efterfrågan och skapa en smidig upplevelse för dina kunder kan du koppla din webbutik till logistikleverantörer. Då kan du och din kund spåra försändelser och du kan erbjuda fler leveransalternativ. Välj gärna en med “click and collect” - det ger kunder möjligheten att hämta sina paket när det passar dem bäst. Även expressleverans är ett uppskattat alternativ.

3. Anpassa leveransalternativen efter kunden

Generellt föredrar svenskarna att få sina paket levererade till utlämningsställen, enligt Postnords e-barometer. Rapporten visar dock att preferenserna varierar beroende på var i landet man bor. I mindre städer och orter föredras nämligen leverans till dörren. Därför kan det vara värdefullt att anpassa leveransalternativen baserat på var i landet dina kunder befinner sig.

4. Returer och returrätt

Hantering av returer spelar en minst lika viktig roll för kundens upplevelse av ditt företag som själva köpet. Särskilt vid julen ökar risken för returer, då många köper presenter. Att erbjuda gratis returer och förlängd returtid är ett bra knep i presenttider. Det kan dels avlasta dig som e-handlare, när returer kan spridas ut över mer tid, men även underlätta för kunderna. Dessutom kan det ge fler kunder: enligt Postnord har 26 procent avstått ett köp från e-handlare för att inte returalternativen passade, medan 42 procent avstått för att det varit svårt att finna returinformation.

5. Skapa rätt atmosfär och erbjud förmånliga kampanjer

Genom att anpassa utseendet i din webbshop efter säsong hjälper du dina kunder att komma i rätt stämning. Ge därför din webbshop en varm och inbjudande julkänsla inför helgerna. Utöver julstämning, kan du locka kunder genom smarta kampanjer, exempelvis en digital adventskalender med dagliga priser eller rabatter. Sådana erbjudanden kan få kunder att återkomma till din webbshop kontinuerligt inför jul.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.