Som en konsekvens av Coronaviruset uppmanas människor runt om i landet att hålla sig hemma. Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu alla i landet att arbeta hemifrån om möjligt, något som påverkar många företag men också den enskilda individen. Amy Barzdukas, marknadsdirektör på Poly har haft ett flexibelt arbete de senaste sju åren, och hon lyfter fram fem tips för att få bästa möjliga upplevelse när du arbetar hemifrån, och framför allt i videomöten.
1. Använd kameran
Använd en videotjänst som passar utifrån dina behov och glöm inte att sätta på kameran. Onlinemöten med enbart ljud tenderar ofta att leda till att personerna i mötet tappar fokus och börjar göra något annat vid sidan av mötet. Med video ser deltagarna varandras uttryck, reaktioner och personligheter, vilket är väldigt viktigt för att engagera hjärnan. Neurovetenskap har visat att videomöten gör deltagarna mer inkluderade eftersom deltagarna i mötet uppfattar personerna på andra sidan skärmen som sin publik.
2. Sätt dig på en bra plats
Små saker gör stor skillnad. Se till att du har ett bra ljus framför dig. Om ljuset kommer bakifrån kommer deltagarna på andra sidan skärmen att få svårt att se dig. Om du använder din bärbara dators inbyggda kamera kan det vara bra att höja upp datorn – kanske med hjälp av några böcker eller en kartong. På så sätt stärks känslan av att ni är i samma rum och människorna på andra sidan skärmen behöver inte se dig ur ett underifrånperspektiv.
Se även: 9 tips för att jobba hemifrån och undvika fallgroparna
3. Använd mute när du inte pratar
Vet du var din mute-knapp sitter? Om inte är det dags att bekanta dig med den, och var inte rädd för att använda den. I hemmet finns det en rad olika distraktioner som kan vara störande för andra i samtalet men som enkelt kan förhindras genom mute-knappen Glöm bara inte att slå på ljudet när du ska prata igen.
4. Professionell utrustning gör skillnad
De flesta bärbara datorer är inte utrustade med de ljudfunktioner som du får med ett headset eller en högtalartelefon av hög kvalitet. Enstaka telefonsamtal är väl en sak, men arbetar du hemifrån är ljudet desto viktigare. Att investera i ett bra headset eller en bärbar USB-högtalartelefon som fungerar med exempelvis Microsoft Teams eller Zoom förstärker upplevelsen av mötet och arbetet hemifrån.
5. Rör på dig
Kanske ett självklart tips, men ack så viktigt. Ett bra tips är att ställa en timer som påminner dig om att ställa dig upp, sträcka på dig eller att gå ett varv runt huset. Det är viktigt att hålla sig aktiv och släppa arbetet för en stund. Genom att aktivera hjärta och kropp blir du mer produktiv och kan fokusera på att göra ett bra arbete, även hemifrån.