Fem organisationsexperters tips för en produktiv arbetsplats
Tänk på dina lådor som en hierarki av betydelse
Ju närmare en låda är din dominanta hand, desto större betydelse har den. Det säger Maxwell Ryan, grundaren av Apartment Therapy. Han menar att det är viktigt att bara ha de absolut viktigaste verktygen och papperna i översta lådan. Här rekommenderar han att man har pennor, häftapparater, gem och annat som är viktigt att ha nära till hands. Det gäller att noga utse vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt och placerar sakerna därefter.
Behåll bara det du behöver
Behåll endast de saker som du använder ofta i ditt skrivbord och arkivera resterande material i ett annat skåp. Det föreslår Sara Skillen, grundaren av SkillSet Organizing. Hennes tips för att reda ut vad som används ofta är att du under en vecka lägger allt du har i en låda. Du har sedan koll på vad du tar upp och använder ur lådan under den veckan. Det du under den tiden använder mest är det som ska vara närmast till hands och allt annat kan stoppas undan.
Ta bort in och ut lådan
Att placera sina papper i en horisontell in och ut låda kan skapa en prydlig hög med papper men en hel del kan även hamna fel och försvinna. Melissa Picheny, grundaren av Declutter + Design, säger att det istället är bättre att placera sina papper i en vertikal filhållare med olik steg. Den bör finnas direkt på skrivbordet och ska endast innehålla dina viktigaste papper. Använd den till att lagra dokument som du vill behålla på ditt skrivbord eller papper du ännu har inte haft en chans att sortera.
Rutinmässigt rensa bland dina papper
Kasta allt som du inte har behövt under de senaste två åren så länge det inte är skattemässiga och juridiska handlingar som du enligt lag behöver spara. Debbie Williams, produktivitets coach och grundare av Common Sense Organizer, rekommenderar att du har två olika system till din arkivering. Ett för papper som måste sparas och ett för tillfälligt dokument så att du lätt kan kasta de som inte behövs längre.
Använd dig av färger
Om du har ett kontor hemma eller om du har olika avdelningar så blir det lättare att skilja dem åt om du delar in dem i olika färger. Holly Bohn, på See Jane Work, menar att du enklare kan se att du missat ett viktigt arbetsdokument om det har en färg eftersom du då inte behöver tänka på att kontrollera olika etiketter för att veta var det hör hemma.
Nu när du vet hur du får ett mer organiserat kontor är det bara att implementera. Ju snabbare du börjar ju fortare kan du öka din produktivitet.
Källa: Entrepreneur.com