Marknadsundersökningsföretaget ZenithOptimedia har undersökt reklam på Internet. Världens samlade annonsering uppgår enligt detta till ett årligt värde av 428 mrd USD. Greg Stuart, chef för Interactive Advertising Bureau, uppskattar att 220 av dessa miljarder går till reklam som inte når någon eller i vart fall inte någon intresserad därav.

Det är alltså en siffra som är häpnadsväckande nära Wanamakers hälft, närmare bestämt (med förmodligen falsk exakthet) 50,3 procent. Ingen slump kanske att nyföretagare icke sällan ser träffsäkrare annonsering som en affärsväg att pröva. Google är förstås paradexemplet men Stuarts siffra pekar mot stora affärsmöjligheter i mångskiftande nischer…

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.