Marknadsundersökningsföretaget ZenithOptimedia har undersökt reklam på Internet. Världens samlade annonsering uppgår enligt detta till ett årligt värde av 428 mrd USD. Greg Stuart, chef för Interactive Advertising Bureau, uppskattar att 220 av dessa miljarder går till reklam som inte når någon eller i vart fall inte någon intresserad därav.

Det är alltså en siffra som är häpnadsväckande nära Wanamakers hälft, närmare bestämt (med förmodligen falsk exakthet) 50,3 procent. Ingen slump kanske att nyföretagare icke sällan ser träffsäkrare annonsering som en affärsväg att pröva. Google är förstås paradexemplet men Stuarts siffra pekar mot stora affärsmöjligheter i mångskiftande nischer…

Stöd vårt arbete

Bli medlem – stå på företagarnas sida

Vi står på företagarnas och värdeskaparnas sida. Utan presstöd, men med ditt engagemang, kan vi fortsätta granska myndighetsmissbruk och hur skattemedel används – och göra verklig skillnad.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.