Idag kan vi handla i fysiska butiker, i en webshop eller till och med på Instagram. Detaljhandelslandskapet är gränslöst. Det är inte längre bara pris och kvalitet som får dina kunder att upptäcka dig. Idag krävs det nytänkande koncept för att sticka ut från mängden, som exempelvis ett nytt butiksformat eller automatiserat lagersystem. Det förklarar Karla Marie Paredes i sin avhandling från Lunds Universitet.
Hon berättar att innovationer traditionellt sett utvecklats av kreativa individer i verksamheten som kommit på en ny lösning på ett problem, men vill man få fram hållbara idéer behöver företaget skapa en struktur för det långsiktiga innovationsarbetet. Det kan exempelvis vara ett innovationsteam eller intern inkubator som är ansvariga för att hitta och utveckla innovationer i verksamheten. Det räcker inte heller att använda sig av kundundersökningar, man behöver även blanda in leverantörer, logistik och IT-partners i processen.
Karla Marie Paredes har sammanfattat 6 tips till chefer som vill komma igång med strategisk innovation:
- Utse en eller några personer som ansvara för de långsiktiga frågorna. Hur kommer verksamheten se ut, vem vänder man sig till med nya idéer?
- Utse en eller några personer som letar efter ny teknik och trendspanar.
- Gör en lista med nya typer av externa partners ni vill involvera i era innovationsprojekt.
- Skapa tydliga processer för hur idéer/produkter/tjänster initieras, utvecklas och testas.
- Testa pilotprojekt med era kunder.
- Skapa utrymme för att lära och experimentera.
Hela avhandlingen (Building innovation capability in retail Towards a systematic and sustained approach to innovation in large retail organizations) kan du ladda ner här.
Läs mer:
Sverige trea i världen på innovation8 spännande innovationer du troligen inte känner till