Särskilt chefer driver utvecklingen: fyra av tio företagsledare använder nu AI varje dag, medan 35 procent av seniora chefer och 23 procent av mellanchefer gör detsamma. Millennials leder användningen i generationerna, främst för skrivande, sammanfattningar och idéarbete.

– Man sneglar på andra för att förstå vad som är okej. När chefen visar tillit och kollegor pratar öppet om AI, blir det lättare att ta steget och använda tekniken fullt ut, säger Per Fredriksson, teknikchef på Salesforce.

Två av tre AI-användare uppger att de jobbar mer effektivt och 81 procent känner mer arbetsglädje.

– AI frigör tid, absolut. Men det intressanta är vad som händer sen. När tekniken hjälper oss att ta oss an uppgifter vi tidigare inte behärskade, blir den ett verktyg för lärande och personlig utveckling, säger Fredriksson.

Studien visar också att:

  • 4 av 10 har arbetat med en AI-agent, 1 av 4 låter agenten slutföra uppgifter.
  • De som använder AI dagligen känner 62 % starkare tillhörighet.
  • 72 % vill använda AI för idéarbete, 82 % för att skapa presentationer.
  • Gen Z känner sig mer delaktiga tack vare AI, men hälften uppger att samarbetet inte förändrats.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.