Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 timmar sedan
Flitig skribent
677
10

Butiksanställda går kurser i kundbemötande

Det sägs att en del butiksanställda genomgår kurser i kundservice och bemötande. Efteråt möter de kanske dig med ett leende – men vad är egentligen poängen med sådana utbildningar? Behövs de verkligen?
Vad föredrar du själv: Att bli betjänad av någon som aldrig fått formell träning i hur man beter sig mot kunder, eller av någon som lärt sig det på kurs?
Och vad är det egentligen som marknadsförs i dessa situationer? Är det en konstruerad fasad? En autentisk relation? Varor som personalen genuint tror på? Eller produkter de säljts på att sälja vidare utan egen övertygelse?
Toppskribent
1522
261
Det är väl ytterligare en utav dessa tusentals kurser som säljs på företagen av smarta konsulter som sen kan debitera ett par hundratusen för några timmars föreläsning.

-Klart dina anställda måste gå en kurs i att bemöta kunderna, det är ju en butik du driver, inte sant?

Sanningen är väl snarast att vissa personer är födda till att jobba i butik, andra är det inte. Och för den kategorin hjälper ingen kurs.
Ett problem kan möjligen vara att den första kategorin kanske är på utdöende?
Medlem
46
Tycker inte en sådan kurs ska underskattas även om det först borde ligga på individen att vilja serva och sen få jobb. Nog lite som du ingvar är inne på. Antingen tycker man om det, eller inte.

Minns när jag första gången kom i kontakt med boken
Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning. Jag lusläste boken men jag hade en vilja av att kunna nå människor för att jag faktiskt ville. Risken med boken och kurser är så klart att en person som gör det för att den måste och samtidigt saknar viljan att ge service så blir det bara ett påklistrat falskt leende.
Nykomling
6
1
Kunderna borde gå en kurs i att bemöte personalen på rätt sätt.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.