Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 3 dagar sedan
Nykomling
1

starta eget stöd - arbetsförmedlingen

Morrn, snackade just med arbetsförmedlingen gällande starta eget stöd. De svarade att eftersom jag bor i Stockholm är det osannolikt att de kommer bedömma min tilltänkta enskilda firma som berättigad till stöd då "det finns så mycket jobb i Stockholm". Klart man försöker söka ändå men undrar om era erfarenheter. Kollar man statistiken verkar det dock mörkt. 
Medlem
13
Frugan fick det här bidraget för några år sedan, det är i princip en ersättning som kan ges istället för a-kassan/ersättningsstöd och oftast till någon som inte lyckats hitta eller har låg chans till annat jobb. Ersättningen är dock väldigt låg så i ärlighetens namn är det nästan bättre att jobba deltid/timmar på något lager och starta firma vid sidan om.
Mineko bokföringssystem för enskild firma
Engagerad medlem
371
28
Ja jag tror det är små chanser att få bidraget. Frågan om det ens är värt att söka då det säkert kommer med krav, pappersarbete och annat.

Gratis pengar är trevligt men kanske kostar mer än det smakar?

Berätta gärna om det kräver mycket papper och möten för att kunna söka, är nyfiken smiley
Lycka till i vilket fall med företaget!
Medlem
13

Svar till Jan-E O:

Ja jag tror det är små chanser att få bidraget. Frågan om det ens är värt att söka då det säkert kommer med krav, pappersarbete...
Det räknas som aktivitetsstöd så man får ungefär samma som man skulle fått i a-kassa, men jag har för mig att hela beloppet betalas ut direkt. Man kan i regel bara få bidrag för de första 6 månaderna men möjligtvis med förlängning. Om AMS anser dig vara lämplig för stödet så får man en företagscoach som går igenom affärsidén med dig först, man måste skriva en bra affärsplan och budget osv. Inte så mycket pappersarbete men det krävs att AMS anser din idé livskraftig. 

En sak att tänka på att man även kan bli återbetalningsskyldig för starta-eget-bidraget om man lämnar felaktiga uppgifter eller avslutar företaget typ inom första året. 
Mineko bokföringssystem för enskild firma
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.