Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 2 dagar sedan
Engagerad medlem
367
28

Solowparadoxen: Är AI bara hype just nu?

På 80-talet konstaterade ekonomen Robert Solow att datorerna syntes överallt utom i statistiken för produktivitet. Trots enorma investeringar ökade inte produktiviteten, direkt åtminstone. Det tog nästan 20 år innan effekten syntes. Först när företag förändrade sina arbetssätt och organisationer slog tekniken igenom på riktigt.

Nu pratar alla om AI och investeringarna rusar. Men tillväxten syns inte till.

Är vi mitt i en ny Solowparadox som gör att AI tar ett par decennier för resultat?

Jag tror man kan se lite paralleller med Solow-paradoxen, men på ett mer praktiskt plan. AI gör det möjligt att snabbt ta fram prototyper och nya lösningar, men ofta byts det “snabba arbetet” mot ett större behov av att fixa buggar och problem som uppstår. Det blir snabbt riskabelt när personer utan teknisk grundkunskap bygger stora system – det kan bli dyrt och osäkert.

Jag känner att det är viktigt att omfamna AI för att hänga med, men det måste användas på rätt sätt. Om man slutar tänka själv och bara låter AI styra blir man lätt lat och mindre kritisk. Precis som med datorerna på 80-talet är det nog först när vi förändrar arbetssätt och verkligen integrerar AI klokt som produktivitetsvinsterna verkligen kommer synas.

Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.