Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 12 timmar sedan
Nykomling
6

Svarta i reklam - vad tänker ni om det?

Jag har reagerat över hur många svarta människor som syns i reklamen. Mycket ofta än andra folkslag, tex araber och asiater.

Jag tycker det är märkligt eftersom reklam handlar om att tittaren ska känna igen sig och få en association. I storbritannien är det också kraftiogt överrepresenterat (jag såg någon studie) men de har ju trots allt många fler svarta än tex Sverige.

Jag känner till woke-rörelsen men är inte den tiden förbi?
Engagerad medlem
375
28
Många företag vill visa att de är inkluderande men jag undrar om det är en fördel. De diskussioner jag sett i forum och sociala medier vet jag att många medvetet undviker dessa företag.
Så de förlorar en viss del bland de kunder som vägrar stötta godhetssignalering.
Om de vinner i andra änden är så klart svårt att säga.

Samtidigt som det du är inne på, finns en risk att vissa inte lägger märke till reklamen då den inte berör dem.
Medlem
18
1
Jag tror ingen vinner på det. Kolla victorias secret som började med mulliga modeller och fick stänga flera hundra butiker. Sen gick de tillbaka till sexiga kvinnor och det tog fart igen. Vem vill köpa underkläder när modellen är kraftigt överviktig? Inte jag.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.