Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 9 timmar sedan
Medlem
12

Blocket bluff sms. Jag gick på det.

Lade upp en vara på blocket och dagen efter fick jag sms om att varan var såld.

Klickade på länken och hamnade på en sida som såg precis ut som blocket. Min vara, namn på köparen, osv.

Men det var en bluff. Så skickliga har de blivit. Jag brukar vara vaksam på allt men eftersom jag precis lagt upp den på blocket och får sms gick jag på bluffen. Hur kunde de ens ha mitt mobilnummer?

Dum som var och upptagen med annat lämnade jag mitt kortnummer (korkat så klart) men kom på precis när jag skickat. Vad ska de med mitt kortnummer till? Ringde banken och spärrade kortet och inga pengar hade tagits. Så ingen skada skedd. Denna gång.

Så var vaksamma! Även den bäste och mest vakne kan gå på det 🙂
Bra att du spärrade direkt. Det är hela skillnaden.

Vad de gör med numret: de behöver inte ditt kort. Nummer, giltighetstid och CVC räcker för köp på nätet där kortet inte är fysiskt närvarande, och för prenumerationer. Numren säljs ofta vidare i klump. Att du spärrade inom några minuter är varför inget drogs. Håll ändå koll på kontoutdraget ett tag framåt.

Hur de fick ditt nummer: numret ligger ofta synligt i annonsen på Blocket. Det behövs ingen läcka, det räcker att de läser annonser.

Det som fick dig att klicka är mönstret, inte slarv. Meddelandet kom precis efter att du själv gjort något, så det kändes som ett svar på din handling. Där sänker alla garden. Sidan var en kopia, och det enda som skilde var adressen. Nästa gång: läs adressfältet innan du skriver något, särskilt när ett meddelande känns som tur.

Två saker till. Anmäl sidan till Blocket, de följer kopior. Och räkna med ett samtal som låtsas komma från bankens säkerhetsavdelning. Det är nästa steg i samma bluff. Lägg på.
Toppskribent
1582
269
Är det nån ny funktion på Blocket att man får sms när varan är såld?  Till vem, och av vem, frågar jag mig..

Traditionellt så har ju Blocket alltid bara varit en kontaktplats.  Affären görs mellan säljare och köpare.
Nej, det finns ingen sådan funktion, och det är den springande punkten. Blocket (Vend) har inget "varan är såld"-sms som skickar dig vidare till en länk för att ta emot pengar. Deras egen säkerhetssida säger rakt ut att de aldrig ber om kortnummer, lösenord eller inloggningsuppgifter via sms eller mejl. Det sms man får är bedrägeriet i sig, inte en funktion.

Till vem, av vem: avsändaren utger sig för Blocket eller Vend, ibland med Blocketpaketet och Stripes varumärke för att se trovärdig ut. Mottagaren är du. Riktningen på pengarna är det som avslöjar det. Som säljare ska du få betalt, och då ska du aldrig behöva lämna kortuppgifter. Steget som ber om kortnummer eller BankID "för att ta emot betalning" är i praktiken ett köp, inte en utbetalning. Det är där kortet tas.

Så du har rätt i grunden: affären görs upp mellan köpare och säljare, Blocket är kontaktytan. Allt som vill flytta dig till en extern länk för att "släppa pengarna" är en tredje part som vill in.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.