Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 14 timmar sedan
Flitig skribent
675
10

Starta ett land – vill du följa med?

Jag har länge undersökt och fantiserat om att starta ett eget land. Lite som en pojkdröm, fast ändå på riktigt laugh

Jag tror inte på utvecklingen i Sverige och kan inte se hur problemen skulle lösa sig över tid. Bara två saker av alla tusen som nyligen kommit upp i flödet i sociala medier:

https://www.facebook.com/share/v/1EYd76R3SS/ (Lawen Redar, som själv bor i Danmark och vill bestämma över svenskar, och klart är en stark statsministerkandidat till Sveriges största parti. Hon anser att det inte finns nog med tvång och att det är ett problem när folket väljer sina egna liv. Hon vill och kan snart styra landet.)

Den andra minst lika oroande. Chockerande: https://x.com/Careerflex/status/1992751754791002352 (den amerikanska familjen fick fly från Sverige och hitta flyktväg för att inte bli upptäckta med risk att staten/socialen tog deras barn. De är nu i säkerhet från svenska myndigheter. I USA.)

Men nog om problem. Jag vill prata möjligheter  smiley

Hur startar man då ett land?

1. Val: Den klassiska vägen: vinn ett val, skriv om lagarna eller förhandla fram en ny stat. Problemet? Alla vill samma sak. Extrem konkurrens.

2. Revolution: Historiskt effektivt – men blodigt, farligt och knappast något någon rekommenderar.

3. Krig: Det mest traditionella sättet att rita om kartan och samtidigt det sämsta.

4. Mikronationer: Någon utropade väl sig till kung på en oljeplattform. Sen fanns Cospaia. Dessa håller dock sällan så länge.

5. Seasteading: Flytande städer i internationellt vatten. Fascinerande idé, och kanske framtiden men ännu bara prototyper och entusiaster på kryssningsfartyg.

6. Rymden: Kolonisering av Mars och månen. Skoj att följa men det får Elon Musk syssla med.

7. Network States: Det sjunde sättet börjar på internet för att sen ta över en eller flera fysiska landområden.

Jag utgår från boken The Network State som författaren sammanfattar med: “En network state är en starkt sammansvetsad online-gemenskap med förmåga till kollektiv handling, som crowdfundar territorier runt om i världen och så småningom får diplomatiskt erkännande från redan existerande stater.”

Så börjar man:
- Starta en digital gemenskap kring en tydlig idé eller värdering.
- Organisera gruppen som en online-community som faktiskt gör saker.
- Köp fysiska platser – lägenheter, enklaver och småhubbar över hela världen med hjälp av crowdfunding där communityn går in med pengar.
- Sy ihop allt digitalt → ett ”network archipelago”.
- När gemenskapen är tillräckligt stor (1–10 miljoner människor globalt): förhandla om officiellt erkännande.

Det påminner om en diaspora, fast i omvänd ordning: kulturen skapas online först, och därefter kommer de fysiska platserna.

Vad krävs för att räknas som ett ”riktigt” land?
- Miljoner digitala medborgare
- Crowdfundad mark över hela världen
- Egen ekonomi och valuta
- Social legitimitet: Erkännande från andra länder och institutioner

Jag menar alltså allvar med detta och jag upplever att många är trötta på allt som händer och vill fly - detta kan vara just det många behöver.

Saken är ju den att det kan skötas från skrivbordet där man befinner sig nu och byggas ut.

Galen idé? Bra? Spännande?

Administrator
846
52
Har inte gått i tankarna att starta ett land får jag erkänna men detta blir spännande att följa laugh
En digital community finns redan på plats wink
Nykomling
2
Låter som en galen ide, men många galna ideer har blivit gramgångsrika, så varför inte.
Flitig skribent
675
10
Mr_Gold skrev:
Låter som en galen ide, men många galna ideer har blivit gramgångsrika, så varför inte.
Haft mina ögon på www.liberstad.com i några år. 

Där bygger de nytt men en döende tätort borde man kunna ta över... 

@Patrik, ja en digital community är ju en bra start laugh

Nykomling
2
Sjukt galen idé men jag gillar kreativitet 🤩

Vet inte om det är något för mig då jag har rätt starka värderingar om vad jag tycker är rätt och fel, och jag antar att alla måste vara med på dem "nya värderingarna" för att lyckas på bästa möjliga sätt.

Men jag är sjukt taggad på att se vart det leder 😆
Flitig skribent
675
10
Husman&Co skrev:
Sjukt galen idé men jag gillar kreativitet 🤩

Vet inte om det är något för mig då jag har rätt starka värderingar om vad jag tycker är rätt och fel, och jag antar att alla måste vara med på dem "nya värderingarna" för att lyckas på bästa möjliga sätt.

Men jag är sjukt taggad på att se vart det leder 😆
Jag tror de flesta av oss bär på liknande tankar. 
Inte värre än vad du erbjuds idag är tanken. 

Tänker att värdeskapande ska primers och värdetärande inte ska primers. 
Lite som vi lever i dag, fast tvärtom! wink
Engagerad medlem
349
27
Hm. Intressant.
Ska det drivas som företag eller mer vara en community som man är med i? För ska ex fastigheter köpas bör det stå i ett gemensamt ägande på något sätt? Väl..
Flitig skribent
675
10
Jan-E O skrev:
Hm. Intressant.
Ska det drivas som företag eller mer vara en community som man är med i? För ska ex fastigheter köpas bör det stå i ett gemensamt ägande på något sätt? Väl..
En plats där invånare frivilligt lever under tydliga, kontraktsbaserade regler, med låg skatt, minimal statlig inblandning och fokus på individuell frihet och marknadslösningar...

Tänk "Ett Land AB" där vi alla jobbar på provision och är delägare i "företaget".

Lite som vi faktiskt har det idag fast staten trollar bort de värden vi skapar, och hatar de som är värdeskapande då de faktiskt inte genererar intäkter till härskarklassen. Framgångsrika människor befriar sig från staten. 

Man ska ju ha klart för sig att en dysfunktionell människa, särskilt om den är moraliskt oantastlig är galet värdefull för staten. Är väl därför det gått inflation i värdelöshet och i offerskap. 

Jag är trött på att betala för idiotin! 

Är ju inte så att staten inte vet vad den sysslar med....
Nykomling
1
Jag gillar idén.
Men att ta över land är inte så enkelt som det låter. Ok, man kan köpa fastigheter - men landet som fastigheten ligger i vill vanligen ha betalt för att du äger fastigheten (fastighetsskatt) och även för att du bor där eller åtminstone om du tjänar pengar och bor där.
En stiftelse kan möjligen komma undan en del av detta, men tror inte den slipper fastighetsskatt i Sverige.  - Men olika regler i olika länder, det kanske finns länder där man kan äga land utan att betala staten för det...
Man kanske kan köpa en något kantstött stad i Ukraina billigt?
Flitig skribent
675
10
Niklas J skrev:
Jag gillar idén.
Men att ta över land är inte så enkelt som det låter. Ok, man kan köpa fastigheter - men landet som fastigheten ligger i vill vanligen ha betalt för att du äger fastigheten (fastighetsskatt) och även för att du bor där eller åtminstone om du tjänar pengar och bor där.
En stiftelse kan möjligen komma undan en del av detta, men tror inte den slipper fastighetsskatt i Sverige.  - Men olika regler i olika länder, det kanske finns länder där man kan äga land utan att betala staten för det...
Man kanske kan köpa en något kantstött stad i Ukraina billigt?
I Sverige kan man kopiera de politiska partierna. Starta massa föreningar och liknande. 

Socialdemokratin har banat vägen för oss. 
Medlem
46
1
ATT BILDA ETT EGET LAND I DEN KYRK-SOCKEN DÄR MAN BOR HAR ALDRIG VARIT ENKLARE ÄN NU:" LÄS NEDANSTÅENDE" OCH PRATA IHOP DIG MED DINA GRANNAR OCH SKICKA IN ERT BESLUT TILL svarservice.iui(at)gmail.com ÄR I STORT SETT ALLT SOM BEHÖVS.
Skåne är ett + 12 000 år gammalt land med egen flagga och lagbok, som är olagligt ockuperat av Sverige sedan 1720.  ( SKÅNE = SCANIA = SKANDINAVIEN ). SÅ DET ENDA DE SOM ÄR BOENDE I SKANDINAVIEN BEHÖVER GÖRA FÖR ATT INDIVIDUELLT LAGLIGT OCH FREDLIGT SJÄLV ERHÅLLA BESLUTSRÄTTEN I LANDET DÄR DE BOR, ÄR ATT INFÖR VARANDRA OCH US MILITÄREN ERKÄNNA ATT DE ÄR EN DEL AV SKANDINAVIENS HISTORIA OCH DESS OLAGLIGT OCKUPERADE FÖRFATTNING.   
" NYA SJÄLVFÖRSÖRJANDE VÄRLDSDELEN FOLKDEMOKRATISKA* SKANDINAVIEN "     
*) I en Folkdemokratisk författning är varje socken, stadsdel eller kommun ett helt eget  självständigt direktdemokratiskt land med besluts och vetorätt ingående i en centralstat vars uppgift är att försvara INDIVIDEN inom varje sockenland samt hela riket från yttre och inre hot.    
I en  Folkdemokrati är dessutom alla former av skatt i grundlag olagliga då de inte behövs i det ekonomiska system man då har.     
SÖKES: INVÅNARE I EN SOCKEN, STADSDEL ELLER KOMMUN MED INTRESSE DELTA I ETT PILOT-PROJEKT FÖR ATT INFÖRA FOLKDEMOKRATI, I SAMARBETE MED USA´S MILITÄR.
Projektet är baserat på följande juridiska grunder: DCO avtal Prop 2022/23:74 och Prop 2023/24:141  Avtalstexternas underliggande betydelse, tillsammans med Svenska försvarets anslutning till Starlink, innebär att Sveriges Regering och Riksdag har kapitulerat och att Sverige nu är "ockuperat" av USA´s militär. Ockupationsrätt enligt folkrätten:  Den primära rättsliga ramen är Genèvekonventionerna (särskilt den fjärde Genèvekonventionen från 1949) och 1907 års Haagkonventioner, som reglerar ockupationsmaktens ansvar gentemot civilbefolkningen i det ockuperade landet. Dessa lagar innebär rent praktiskt: US militären är folkrättsligt skyldigt att samarbeta med  Skånes interimsregering i exil (SIRIE). US militären måste prioritera att återinföra Skånes lagbok (som representeras av exilregeringen) för civilbefolkningen i Skånes territorium och arbeta för att återställa Skånes administrativa strukturer i samråd med exilregeringen.  US- militären skall ge stöd till exilregeringen för att återvända till Skånes territorium och återta sin roll som styrande myndighet. Om US militären ignorerar exilregeringen eller inte återinför Skånes lagar, kan detta betraktas som en kränkning av folkrätten, särskilt om US militärens agerande uppfattas som en fortsättning av SVERIGES olagliga ockupation av Skåne. Detta kan leda till: Rättsliga processer vid Internationella domstolen (ICJ) eller Internationella brottmålsdomstolen (ICC).
Vänligen läs även min pinnade post om DJUPA STATEN/ SKÅNES HISTORIA på  https://x.com/LeionThomas  Dela den gärna också  vidare eftersom en upplyst och enad Skandinavisk befolkning undanröjer mycket problem och lidande för oss själva.

Flitig skribent
675
10
Snyggt Thomas! 

Nu är ju inte alla skåningar men vi har alla drabbats av staten... wink
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.