Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 5 år sedan

Jobba gratis för enskild firma (utan anställning)

Jag och en kompis kommer att starta ett företag tillsammans, men av vissa anledningar blir det inte ett HB eller AB. Jag kommer att starta en EF i mitt namn.

Därefter kommer jag och min kompis arbeta tillsammans och vi räknar med att det kommer ta ca. ett år innan vi har råd att omvandla den enskilda firman till ett AB.

Ingen lön kommer att betalas ut och min kompis kommer inte vara anställd trots att han jobbar åt mitt företag. Företaget kommer dessutom behöva köpa in utrustning som min kompis ska använda.

Först när vi har ett AB och tillräckligt med pengar i företaget kommer vi ta ut lön. Varken jag eller min kompis kommer alltså tjäna en enda krona under tiden jag har enskild firma.

Är detta lagligt? Ett HB funkar inte pga att jag personligen kommer syssla med annat i min EF, förutom verksamheten med min kompis.
Det är sant. Men i det här fallet så kommer dom ju ändå vilja "ombilda" till ett AB om ett tag. Och tekniskt sett blir det väl inte så mycket krångligare om dom har ett HB eller ett EF då?? Det kanske blir krångligare till och med eftersom den delen i EF som tillhör han och kompisen ska bli ett AB och resten antar jag ska vara ett EF. Startar dom ett HB nu och sen "ombildar" det till ett AB så har man ju iallafall bättre och lättare koll på vilka inkomster, utgifter, inventarier, lager m.m. som tillhör vem/vilket företag. Eller tänker jag fel?
Jag skulle säga Kommanditbolag. Det tror jag skulle passa er perfekt. Din kompis blir kommanditdelägare men har inget ansvar, och får dela på vinsten, beroende av hur stor del man äger.
www.rnprojekt.se - Anläggning - Management - Bemanning - Allservice - RN SHOPEN
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: