Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 6 år sedan

Skulder hos KFM - kan jag starta eget med betalningsanmärkning?

Som rubriken lyder så har jag skulder hos KFM, men inte skatteskulder utan skulder jag har dragit åt mig när jag va yngre tyvärr. Skulder som jag aldrig kommer bli av med om jag inte skaffar mig en bra större inkomst, jag har en affärsidé som jag tror stenhårt på. Men frågan är vilka alternativ jag har för att KFM ska lägga beslag på företaget om jag startar det?

Jag har hört att genom att starta ett AB och låter sig äga så lite som möjligt, så har inte KFM så mycket att säga till om. Stämmer det?
Raderad användare
Raderad användare
Hej . Är ny här och har fått ett erbjudande av min arbetsgivare att ta över verksamheten i hans bolag (han vill gå i pension) med befintliga kunder och hyra fastigheten billigt samt att jag får hyrköpa maskinerna som finns ,vi har idag en omsättning på 5mjk.. Nu till det jobbiga jag behöver starta ett eget AB och jag har de 50.000 som behövs men nu får jag kalla handen hos alla banker jag pratar med för att kunna starta ett företagskonto och sätta in de 50.000 på, på grund av att jag har skulder hos KFM Vad ska jag ta mig till ....? Har redan pratat med våra leverantörer och förklarat för dom hur allt ligger till och dom har inga problem med att företaget kommer få dålig kreditvärdighet får handla på fakturor trots detta men banken sätter ju stopp för det hela ....
Ja, det är tyvärr så det fungerar, och det kommer att bli kalla handen hos alla banker. Du har två alternativ, och det första är ju såklart att ta över hans bolag. Om han nu ändå ska gå i pension.. Det andra alternativet är att köpa ett begagnat bolag, som har bankkonto. Finns tyvärr inte så jättemånga.
Ta över hans går inte han har ju fastigheterna i det bolaget.. Skulle det fungera om min far startar aktiebolag och äger 100% sedan när det är klart köper jag det för 1kr ??
Ja, det är ju en möjlighet. Det vore bra om han sitter kvar ett tag också, så det hinner lugna ner sig, och oavsett vad leverantörer säger nu, så är det alltid en klar nackdel att ha skulder hos kfm när man ska driva ett såpass stort bolag. Så du skulle tjäna stort på att ha en ren person i styrelsen.
Ja det var tanken att han ska sitta kvar i styrelsen .. men är det lagligt att göra så ? Då behöver man bara byta huvudman på bolagsverket och byta ägare på aktierna ?
Går det inte att skriftligt komma överens med KF och aktiekapitalet ska ju sänkas till 25.000 har jag hört, men när?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
36
5
[quote="lars arenander" post=65970]Går det inte att skriftligt komma överens med KF och aktiekapitalet ska ju sänkas till 25.000 har jag hört, men när?[/quote] • Kravet på aktiekapitalet för att starta ett aktiebolag ska sänkas till 25.000 kronor (Ds våren 2019. Ny lagstiftning från 1 januari 2020). Enligt artikel på [url=https://www.breakit.se/artikel/17834/10-punkter-fran-mittenuppgorelsen-som-ska-fa-entreprenorer-att-jubla]Breakit[/url] .
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: