men samtidigt har jag funderingar kring säljarens ansvar. Säljaren måste ha ett ansvar!? Jag tänker däremot göra en mycket kraftig markering mot konsultbolaget.
...
I den här typen av situationer måste väl ändå säljaren ha någon form av ansvar!?
Tyvärr har den här personen fört mig bakom ljuset från början av någon anledning som jag inte förstår.
[/quote]
Säljaren förutsätter att ditt ombud har rätt att beställa dessa tjänster av dig, visst bör det åligga säljarens ansvar att kolla upp så att beställaren har en fullmakt för att göra beställningar men det har på senare tid blivit allt mer ovanligt. Märkligt nog borde de ha reagerat om hon kommer från ett annat bolag men ber leverantören ställa fakturan till dig. Men i slutändan här handlar det mest bara om säljarens goodwill vilken relation den vill ha mot dig som kund. Uppenbarligen har dem levererat något åt dig som du kunnat dra nytta av som då kan ge dem laga kraft till ersättning. Vilken nytta din konsult haft i detta ärendet är mer oklart. Att få ner priset är vanligtvis en förmåga man har vid förhandling som antingen utgår från att man talar bra för sig eller att båda dessa har en relation i någon form. Du kan bestrida fakturan och hänvisa till att den är felaktigt ställd men då med risk att du får fakturan igen av din konsult med påslag.
Men att komma ihåg, med en bestridan ges säljaren rätt att driva detta som en rättslig process där samtliga parter kan skadas. En kostnad för sådan process kan bli dyr och tidsödande om man inte kommer fram till en snabb samförståndslösning/förlikning där förloraren vanligtvis även får stå för motpartens juridiska kostnader. Ett förlikningsärende som går snabbt kan lätt komma att kosta upp mot 30-40.000 kr en rättslig process i domstol kan landa på 200-400.000kr i bara de egna juridiska omkostnaderna.
Det kommer bli ditt fall att stärka bevisbördan och säkra vilka rättigheter du har samt delegerat. Råder minsta tvekan om vad du beställt och gett konsulten i uppdrag skulle jag överväga möjligheterna och troligen ta det som lärpeng.