Byta namn pÄ produkt?

TrÄden Àr lÄst och det gÄr inte att kommentera i den.
28
Hej alla. 🙂

Lite kryptisk rubrik, det jag undrar över Àr om man fÄr köpa in produkter frÄn t.ex. en affÀr och sedan Àndra nÄgot pÄ den och sÀtta sitt namn pÄ den?

Exempel: Jag köper ett antal datorlĂ„dor frĂ„n en datoraffĂ€r(som dĂ„ har köpt in de frĂ„n en grossist) pĂ„ nĂ€tet(jag har ÅF-tillstĂ„nd hos de), byter ut fronten till en jag byggt sjĂ€lv och sĂ€ljer sedan lĂ„dan under mitt namn. Är det lagligt eller mĂ„ste jag kontakta tillverkaren?

Varför jag undrar Àr att inom datorvÀrlden sÄ Àr det vÀldigt noga med var man trampar sÄ man inte blir stÀmd mm. 8)
232
Hej [br] [br]Kopiering Àr vÀl hÄrt reglerat oavsett bransch. Att sedan datorer, mjukvaror etc Àr högaktuella gör ju inte saken bÀttre. [br] [br]Om du skall bygga ihop en modell och döpa den till nÄgot eget Àr helt okej sÄ lÀnge du beskriver vad ditt paket innehÄller. Skicka med datablad över samtliga kompletta delar sÄ skall du sÀkert följa lagen. [br] [br]Sedan finns det sÀkert egna avtal att ta del av frÄn varje tillverkare.. [br] [br]Eftersom att det Àr en elektrisk vara kan du beröras av vissa direktiv och lagar som har med miljön att göra.. [br] [br]Kolla bl.a pÄ www.notisum.se
M-Daniel Johansson
187
Jag hade en liknade fundering kring detta. [br]HÀr Àr trÄden [br]http://www.foretagande.se/forum/viewtopic.php?t=354
Frilansande mÀnniska
28
Oj, missade den trÄden helt. :oops: [br] [br]Vi kör vidare pÄ den istÀllet, det var fler fÄrgor och svar dÀr. SÄ nÄn moderator kan ju lÄsa denna om de vill. :)
88
LÄser trÄden och hÀnvisar till lÀnk till annan trÄd i tidigare inlÀgg.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se