Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan

Importera mindre partier?

Hej!

Jag är lite sugen på att börja importera lite badprodukter (badsalt, badskum, badolja med mera) från kina.

Vill dock inte betsälla 1000 enheter av varje, eller för 2000USD per produkt. Utan runt 50 enheter av varje vara.

Vill även ha mitt företagsnamn på produkterna om dt är möjligt.

Är det någon som kan tipsa om webbsidor där jag kan komma i kontakt med företag/fabriker som erbjuder detta?
Jag får ofta frågan kring import och brukar alltid informera om riskerna som många glömmer. Systemet för import är mycket komplicerat även om man "själv som privatperson" någongång fått en försändelse genom tullen för beställda varor i ett annat land.[br][br]Som "importör" har du väldigt litet skyddsnät mot dina tillverkare i Asien och det finns så många fällor att de inte skulle rymmas i en bok.[br][br]Om man vill "syssla med regelbunden" import ska man verkligen ta sig en funderare eftersom det ställer mycket höga krav på dig som importör. Vad händer till exempel om tillverkaren har förfalskat din "testrapport" och kanske till och med certifikaten? Vad händer om ursprungsintygen är felaktiga? [br][br]Mitt personliga råd är:[br]Om man ska syssla med import ska man göra det i stor skala(inte några få enheter) och på ett sätt som innebär att du investerar i att bygga system och rutiner för att kunna hantera det på rätt sätt. [br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
Även om du får en vara lite billigare så får du tänka på omsättningshastigheten så produkten inte blir en hyllvärmare. Det blir kanske dyrare förvaring osv. Så billigt är inte alltid billigt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: