Nybörjarfrågor import från kina

1
Hej,

Jag har tidigare importerat för privat bruk från Kina vilket jag tycker fungerat bra. Nu vill jag börja importera elektronik från Kina till min Enskilda firma. Mina frågor är:

1. Hur ska jag betala via bank, företagskonto hos paypal?

2. Vilket fraktbolag är att föredra?

3. Hur ska jag bokföra importen i SPCS?

4. Moms och tull.. Hur får jag det på rätt sätt från början?

5. Tips att tänka på vid import som företagare?

Mvh

Johan
24
Hej! Mitt namn är Fredrik Grönkvist, delägare i ScandinAsian.se med kontor och lager i Shanghai, Kina. Jag kan svara på några av era frågor. 1. Hur ska jag betala via bank, företagskonto hos paypal - Betalningen sker oftast i USD genom en internationell betalning – Vi har aldrig betalat någon större affär, eller ens något mer än provexemplar heller för den delen, genom PayPal. Ett alternativ är att ni betalar genom ett sk. L/C – Letter of Credit. Väldigt kortfattat kan man säga att båda parter skriver ett kontrakt med diverse villkor (produktspecifika, ledtider etc) som skall uppfyllas innan betalning utförs – om och när pengarna betalas ut kommer så ske automatiskt om banken kan se att villkoren har uppfyllts på kontraktet – då kan inte betalningen stoppas. 2. Vilket fraktbolag är att föredra? Vi jobbar med fraktagenturer som säljer vidare sina rabatter genom att förlägga enorma volymer till företag som FedEx, UPS & TNT – detta är om vi snackar flygpost. När det gäller sjöfrakt så föredrar vi någon av de stora internationella rederierna – exempelvis MsC - anledningen är att det ofta är obefintlig spårning av gods hos de lokala kinesiska rederierna. Vissa fraktbolag har bättre täckning på hela leveranskedjan – det kan vara värt att notera. Det kan handla om bättre kontakter med lokala åkerier både i Kina och Sverige som ger dig bättre priser – importen kostar hela vägen, det måste man tänka på. 4. Moms och tull.. Hur får jag det på rätt sätt från början? 25% moms på nästan allt. Tull från 0 – 13% (oftast!). Kolla med tullverket innan er importaffär så att det inte ligger en anti-dumpningstull på det godset du vill importera. Många fall ligger hos EU nu och det är förödande att stå med en skeppning i Göteborgs hamn varpå man upptäcker att man ska betala en anti-dumpningstull på 60% (det har dock inte hänt oss). Se till att er leverantör deklarerar korrekt värde & bifogar kopia på faktura, packlista & Bill of Lading – med dessa dokument kan er leverantör skriva en korrekt tulldeklaration. Om godset kommer via flyg så se till att er leverantör deklarerar ett korrekt värde så tullen på arlanda kan beräkna värdet. Om ni planerar regelbundna importaffärer så ansök om inloggning Tullverkets TID för deklaration på internet. Observera att tullavgifter skall ses som kostnader – medans momsen fungerar som vilken moms som helst. 5. Tips att tänka på vid import som företagare?  Detta är ett ämne det skrivs böcker om. (Ex. Poorly Made in China, läs den!). Då jag tänkte undvika att skriva en bok i denna forumpost så skriver jag en lista på några tips helt enkelt. 1. Gör provinköp från 4 – 8 leverantörer & be om offerter från samtliga 2. Be om referenser från andra kunder (helst inom EU) 3. Se till att ha prover / prototyp på allt innan du går in i produktion – detta är extremt viktigt vid tillverkning av custom designade produkter. Dessa skall du använda som referenser mot slutprodukt. 4. Få er vara klassificerad av tullverket (som sagt) och kontrollera med exempelvis jordbruksverket (om du ska importera matvaror) om och vilka tillstånd som krävs 5. Låt en tredje part utföra kvalitetskontroll innan skeppning 6. Skriv ett kontrakt innan order som noggrant klargör vad som sker i händelse av dispyt, defekter osv. 7. Skynda långsamt
Fredrik Grönkvist, Limited Partner http://www.ScandinAsian.se - Er svenska partner i Kina vid såväl små som stora importaffärer
16
Hej! Jag driver konsultverksamheten Kinakonsulten (vi hjälper till med import, länk i signaturen) och har arbetat med och hjälpt Kinainriktade företag sedan mer än tio år tillbaka och kan därför säga att det är svårt att ge generella råd, då olika företag har så olika behov. Jag har därför inte så mycket att tillägga, annat än ett par synpunkter. [quote]Vilket fraktbolag är att föredra?[/quote] Hur du bör frakta beror på vad du ska frakta, vilka kvantiteter det rör sig om och hur snabbt du vill ha det du beställer. Många exportörer och producenter kan själva ordna frakten vilket ofta blir billigast. Dock kan man ha någon som kan kontrollera tillvägagångssätt och att kostnaderna för frakten blir rimliga. (och att företaget är seriöst så klart). [quote]Tips att tänka på vid import som företagare? [/quote] Oj vilken fråga! :cheer: De företag jag har jobbat med har haft så vitt skilda behov att det är svårt att ge särskilda förhållningsregler. Det beror helt och hållet på vad du vill importera och varifrån. Har du hittat en potentiell importör från ett mindre samhälle eller från en större stad som Shanghai eller där i närheten, kan du mötas av helt olika problem. Det handlar också om vilken typ av vara och om det är en mindre eller en större aktör. Något som är viktigt är att dubbelkolla, dubbelkolla, kontrollera och se till att den du samarbetar har alla papper, certifikat och intyg som krävs av en seriös aktör inom en viss bransch. Annars kan du få stora problem om leverantören krånglar. Och om du blir lurad kan det vara i stort sett omöjligt att få tillbaka dina pengar. För att vara riktigt säker att allt går snabbt och smidigt, behöver de flesta en konsult och nära samarbetspartner, inte bara någon som hjälper dig med själva importen, utan ett bollplank. En importör behöver en stadig länk mellan sitt företag och partnern i Kina, någon som kan ge råd och säga stopp när det behövs.
Sökmotoroptimering - RothLindberg SEO Expert med +10 års erfarenhet. Hjälper med digital marknadsföring, SEO content m.m.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.